۸ فایده‌ی شگفت‌انگیز نخودفرنگی که شاید از آن بی‌خبر باشید

اغلب اوقات ارزش غذایی نخودفرنگی نادیده گرفته می‌شود. این غلات در غذاهای مختلف هندی به وفور یافت می‌شوند. نخودفرنگی نه عجیب و غریب است و نه کمیاب، اما یکی از مغذی‌ترین مواد غذایی است که در این کره‌ی خاکی می‌توان یافت و به همین دلیل شایسته‌ی اعتبار زیادی است.

نخودفرنگی سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های ضروری مانند ویتامین‌ K و C بوده و علاوه بر آن دارای مقادیر زیادی از منگنز و فیبر است.

در ادامه ۸ فایده‌ی نخودفرنگی آمده که احتمالا از آن اطلاع ندارید.

 

۱. گوارش

نخودفرنگی می‌تواند برای گوارش شما معجزه کند. میزان بالای فیبر موجود در این ماده غذایی به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. فیبر مدفوع را حجیم‌تر کرده که باعث تقویت نظم روده می‌شود. با خیال راحت نخودفرنگی را در سالاد، دورچین غذا و خورشت‌های خود بکار ببرید.

 

۲. منبع خوبی از آهن

نخودفرنگی منبعی خوب از آهن است. کمبود آهن عامل اصلی در کم‌خونی است. اگر به میزان کافی آهن نداشته باشید، بدن شما نمی‌تواند به اندازه‌ی کافی گلبول‌های قرمز حامل اکسیژن تولید کند که در نتیجه کمبود هموگلوبین را باعث می‌شود. آهن به مبارزه با خستگی کمک کرده و به شما نیرو می‌دهد.

 

۳. ایجاد ایمنی

نخودفرنگی سرشار از ویتامین C است که آن را به یکی بهترین غذاها برای تقویت ایمنی تبدیل می‌کند. طبق گفته‌ی کتاب «غذاهای التیام‌بخش»، یک وعده نخودفرنگی نیمی از نیازهای روزانه‌ی شما را برطرف می‌کند. علاوه بر آن، نخودفرنگی دارای فیتوآلکسین بوده که آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند باکتری‌های ایجادکننده‌ی زخم معده و اثنی عشر و سرطان معده را مهار کند.

 

۴. سلامت چشم

نخودفرنگی همچنین می‌تواند برای چشم‌های شما معجزه کند. نخودفرنگی دارای رنگدانه‌ی لوتئین است. لوتئین برای کاهش ریسک آب مروارید و تخریب ماکولا یا از دست دادن بینایی در کهنسالی معروف است. نخودفرنگی به تقویت بینایی نیز کمک می‌کند.

 

۵. سلامت قلب

میزان فیبر نامحلول موجود در نخودفرنگی به کاهش ریسک بیماری‌های قلبی و سکته کمک می‌کند. به جز این، نخودفرنگی می‌تواند باعث اطمینان از تنظیم قند خون پایدار در بدن شود.

 

۶. کاهش وزن

یک لقمه نخودفرنگی می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند. نخودفرنگی در مقایسه با حبوبات سنگین‌تری مانند لوبیا و لوبیای چشم‌بلبلی، چربی کم و همچنین کالری بسیار کمتری دارد. ۱۰۰ گرم نخودفرنگی شامل تنها ۸۱ کالری است. میزان فیبر بالا نیز نقش زیادی در کاهش وزن دارد. فیبر باعث القای حس سیری شده که باعث می‌شود در خوردن غذاهای دیگر زیاده‌روی نکنید.

 

۷. سلامت پوست

نخودفرنگی منبعی عالی از ویتامین C است که نقشی اساسی در تولید کلاژن دارد. کلاژن به حفظ استحکام و درخشندگی پوست کمک می‌کند. علاوه بر آن، ویتامین C از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها به مبارزه با آسیب‌های اکسیداتیو حاصل از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند.

 

۸. سلامت مردان

نخودفرنگی می‌تواند به افزایش تعداد اسپرم و تحرک آن کمک کند. طبق گفته‌ی کتاب «غذاهای التیام‌بخش»، گلیکودلین، ماده‌ی موجود در نخودفرنگی، می‌تواند باعث تقویت اسپرم‌ها و افزایش توانایی بارور کردن تخمک توسط آن‌ها شود.

 

نخودفرنگی را در سوپ، سالاد، خورشت، آبگوشت یا ساندویچ‌های خود بکار ببرید تا از فواید بسیار این خوراکی دوست‌داشتنی بی‌بهره نمانید.

اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter

منبع مقاله

مقالات مرتبط