چه چیزی را باید و چه چیزی را نباید فریز کرد

انجماد یک راه عالی برای حفظ بافت، طعم و رنگ غذاها است و می تواند به شما در برنامه ریزی هفتگی کمک کند تا از هدر رفتن جلوگیری کنید. دو نکته اصلی که هنگام انجماد باید به خاطر بسپارید عبارتند از:  اولاً، پس از یخ زدایی، دوباره یخ نزنید، فقط فوراً بپزید و ثانیاً هرگز گوشت یا ماهی یخ زده را دوباره منجمد نکنید.

مهم است که این قوانین را برای جلوگیری از مسمومیت غذایی به خاطر بسپارید و لازم به ذکر است که غذایی که  حاوی موادی است که قبلا یخ زدایی شده اند، می توانند پس از پخته شدن دوباره منجمد شوند. بنابراین یخ‌زدایی کردن مقداری گوشت چرخ کرده، پختن یک کاسه اسپاگتی با این چرخ‌کرده و سپس فریز کردن آن کاملاً مشکلی ندارد.

به یاد داشته باشید که وسایل را به خوبی بسته بندی کنید .

سبزیجات نرم تر رنگ و ساختار خود را از دست می دهند و بهتر است منجمد نشوند. گیاهانی مانند رزماری، آویشن، علف لیمو، پیازچه و نعناع به بهترین وجه منجمد می شوند و می توانند تا سه ماه نگهداری شوند. یک نکته عالی این است که سبزیجات خرد شده را با آب در قالب های یخ منجمد کنید. اینها برای استفاده در سوپ و کسرول عالی هستند.

تخم مرغ کامل و زرده جدا شده را نمی توان منجمد کرد، اما سفیده تخم مرغ تا شش ماه منجمد می ماند. وقتی هم زده می‌شود، تخم‌مرغ‌ها را می‌توان تا ۲ تا ۳ ماه منجمد کرد. بهتر است یخ آنها را در یخچال آب کرده و از تخم مرغ های زده شده یخ زده در پخت استفاده کنید.

نان بهتر است ظرف یک ماه پس از انجماد استفاده شود.

سبزیجات با محتوای آب بالا مانند گوجه فرنگی و خیار به خوبی یخ نمی زنند زیرا انجماد به ساختار آسیب می زند. سبزیجات دیگر خیلی خوب یخ می زنند و اگر ابتدا آن را بلانچ کنید. برای بلانچ کردن، سبزی را به مدت ۲ دقیقه در آب جوش فرو کنید، آن را بردارید، سپس آن را زیر آب سرد قرار دهید تا بلافاصله فرآیند پخت متوقف شود. کدو تنبل یک نمونه عالی از سبزیجاتی است که برای انجماد عالی است. کدو تنبل را پوست کنده و در مکعب های درشت خرد کنید، فریز کنید و بعد بپزید.

گوشت خام حدود شش ماه نگهداری می شود، اما بهتر است ظرف ۳ ماه استفاده شود. گوشت ذوب شده را هرگز نباید دوباره منجمد کرد. اگر می خواهید گوشتی را که قبلاً آب شده است منجمد کنید، ابتدا آن را بپزید. گوشت های از قبل پخته شده مانند بیکن نباید بیش از یک ماه منجمد شوند.

میوه های تابستانی را می توان در تمام طول سال در فریزر نگهداری کرد. بهتر است توت‌ها را که روی سینی ریخته‌اید، منجمد کنید و سپس در ظرف یا کیسه فریزر قرار دهید، به این ترتیب هنگام انجماد به هم نمی‌چسبند. برخی از انواع توت ها مانند تمشک و زغال اخته به خوبی منجمد می شوند، در حالی که برخی دیگر مانند توت فرنگی که محتوای آب بیشتری دارند، می توانند منجمد شوند، اما زمانی که ذوب می شوند استحکام خود را از دست می دهند و بهتر است برای اسموتی ها و پوره ها استفاده شوند.

پنیرهایی که منجمد شده اند بهتر است فقط برای پخت و پز استفاده شوند. برای سهولت استفاده سعی کنید قبل از انجماد رنده کنید. پنیرها قبل از استفاده بهتر است یک شب در یخچال یخ زدایی شوند.

ماهی فقط برای انجماد عالی است و بهتر است بلافاصله پس از صید منجمد شود. ماهی منجمد بهتر است در عرض ۱ ماه استفاده شود و باید حداکثر ظرف ۳ ماه استفاده شود.

شیر واقعاً خوب یخ می‌زند و می‌توان آن را تا یک ماه منجمد کرد.

اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter

منبع مقاله

مقالات مرتبط