محبوب ترین خورش های ایرانی

خورش

خورش اصطلاحی جهانی است که به گروه عظیمی از خورش‌های خوش طعم و همه‌کاره ایرانی اطلاق می‌شود. نسخه های گوشتی اغلب شامل مرغ، بره یا گوشت گاو است، اما بسیاری از آنها از ماهی، سبزیجات و عدس به عنوان مواد اصلی استفاده می کنند. صرف نظر از تعداد زیاد انواع، بیشتر خورش‌های ایرانی با قوام غلیظ و سس‌های فوق‌العاده‌ای خوش‌طعم که معمولاً شامل رب گوجه‌فرنگی، سبزی تازه یا آجیل است، مشخص می‌شوند.

آنها همیشه با سخاوتمندانه با انواع ادویه ها و گیاهان تازه چاشنی می شوند و با برنج دم کرده زعفران همراه می شوند.

 

خورش قیمه

قیمه خورش که گاه به سادگی قیمه یا قیمه پلو نیز نامیده می شود، یک خورش گوشت سنتی ایرانی است که با لوبیا زرد درست می شود. به طور سنتی همیشه با گوشت گاو یا گوسفند مکعبی درست می شد، اما تغییرات مدرن گاهی اوقات شامل سینه مرغ بدون چربی است.

برخلاف سایر خورش‌های سنتی ایرانی، گوشت قیمه را معمولاً به صورت مکعبی در می‌آورند. علاوه بر لوبیا زرد و گوشت، قیمه اغلب حاوی گوجه فرنگی و پیاز است که همگی با ادویه های سنتی ایرانی مانند زردچوبه و لیموترش ترکیب شده اند.

معمولاً سیب زمینی با زعفران ادویه شده و تفت داده شده، همراه خورش است و روی ظرف سرو می شود. معمولاً در کنار غذا برنج سفید بخارپز یا برنج ایرانی معطر که با ادویه‌های سنتی ایرانی چاشنی می‌شود، سرو می‌شود. این خورش غلیظ و مقوی با طعم های تند معمولاً به عنوان ناهار یا شام مقوی مصرف می شود و در طول سال تهیه می شود.

قرمه سبزی

قرمه سبزی یک خورش گیاهی ایرانی است که در همه جای ایران مصرف می شود و از غذاهای ملی کشور به شمار می رود. اگرچه راه های زیادی برای تهیه این غذا وجود دارد، اما ماده ضروری آن ترکیبی از سبزی های سرخ شده است که معمولاً با جعفری خرد شده، گشنیز درست می شود.

انواع دیگر گه گاه شامل سبزی هایی مانند تره فرنگی، کلم پیچ یا اسفناج است که رنگ سبز تیره و طعم غلیظ و تند را به غذا می بخشد. این مواد ضروری با لوبیا و گوشت مکعبی (معمولاً گوشت بره) ترکیب می شوند تا یک خورش غنی و متراکم ایجاد کنند.

این غذا به طور سنتی در یک کاسه سرو می شود و با چاقو و چنگال خورده می شود. برنج سنتی ایرانی معروف بمعمولا در کنار قورمه سبزی سرو می شود. برنج کته یا آبکش می شود و در نتیجه یک غذای جانبی فوق العاده نرم و ملایم به دست می آید و مکملی عالی برای این خورش خوش طعم است.

قورمه سبزی با وجود اینکه از غذاهای سنتی ایرانیان محسوب می شود، در آذربایجان همسایه نیز معمولاً خورده می شود.

خورش بامیه

خورش بامیه یک خورش سنتی ایران است. خورش را معمولاً از ترکیب گوشت گاو یا بره، رب گوجه فرنگی، بامیه، پیاز، سیر، گوجه فرنگی، روغن زیتون، زردچوبه، دارچین، آب گوشت گاو، برگ بو، نمک و فلفل درست می کنند. گوشت را در روغن سرخ می کنند و سپس با بقیه مواد به جز بامیه مخلوط می کنند.

در قابلمه را می پوشانیم و ظرف را می پزیم تا گوشت نرم شود. در اواخر پخت بامیه را به قابلمه اضافه می کنیم و می پزیم تا نرم شود. خورش گرم سرو می‌شود و معمولاً کنار آن برنج هم می‌شود.

 خورش کرفس

خورش کرفس یک خورش سنتی است که منشا آن ایران است. خورش را معمولاً از ترکیب کرفس، گوشت گاو یا بره، پیاز، جعفری، نعناع، سیر، آبلیمو، زردچوبه، روغن، نمک و فلفل درست می کنند. پیاز و سیر را در روغن تفت می‌دهند، سپس با گوشتی که قهوه‌ای شده و با زردچوبه، نمک و فلفل مزه دار می‌شود، مخلوط می‌کنیم.

مخلوط را با آب پوشانده و روی حرارت متوسط بجوشانید. کرفس، جعفری و نعناع را تفت می دهیم تا نرم شوند، سپس به قابلمه اضافه می کنیم. خورش را کمی بیشتر می پزیم تا گوشت کاملا بپزد و در اواخر پخت آبلیمو به قابلمه اضافه می کنیم.

پیشنهاد می شود خورش کرفس را با برنج سرو کنید.

 

خورش آلو اسفناج

خورش آلو اسفناج یک خورش اسفناج و آلو خشک سنتی ایرانی است. با اسفناج ، آلو (آلو، مخصوصا نوع زرد خشک معروف به آلو بخارا)، حبه‌های گوسفند یا گوساله، پیاز، زردچوبه، آبلیمو، زعفران، دارچین و روغن زیتون تهیه می‌شود.

خورش را معمولاً در ظرف سرو می‌کنند و باید داغ باشد. پیشنهاد می شود آن را با برنج یا یک نان پهن سرو کنید.

 خورش هویج

ترکیبات ستاره ای این خورش کلاسیک ایرانی هویج ژولینی است که همراه با آلو، تکه های گوشت گاو یا بره و پیاز دم کرده است. این غذا را معمولا با زردچوبه، زعفران، آبلیمو و در صورت تمایل دارچین و هل میل می کنند.

این خورش هویج مقوی به طور سنتی با برنج دم پز (چلو) همراه است.

 کورما کاری

کورما یک خورش گوشت خامه‌ای است (اگرچه می‌توان آن را به صورت گیاهی هم درست کرد) با طعم ملایم و با زعفران، ماست و ادویه‌های مختلف مانند گشنیز، زنجبیل، زیره، چیلی و زردچوبه درست می‌شود. اعتقاد بر این است که در آشپزخانه سلطنتی اکبر در اواسط دهه ۱۵۰۰ به عنوان تلفیقی از غذاهای ایرانی و هندی به وجود آمد.

این غذا نام خود را از یکی از قبایل راجپوت ها، یک قبیله جنگجو در غرب هند گرفته است. توصیه می شود کرما را با نان های تخت مانند چاپاتی، پاراتا یا نان سرو کنید. سه پایه اصلی کورما وجود دارد: کورما شمال هند با بادام، بادام هندی و ماست (دو زیرگروه از این کورما وجود دارد: موغلایی (با شیر کم شده) و شاهی (با خامه))، کورما کشمیر با بادام، بادام هندی، ماست، شیر. و میوه های خشک و کورما هند جنوبی با نارگیل، شیر نارگیل، بادام، فلفل قرمز و دانه رازیانه.

خورش کدو

خورش کدو یک خورش سنتی ایرانی است که ترکیبی از گوشت و کدو سبز است. اکثر دستور العمل ها گوشت بره را به عنوان گوشت انتخابی می نامند، اما می توان آن را با گوشت گاو یا مرغ جایگزین کرد. نسخه هایی از این غذا نیز وجود دارد که اصلاً شامل گوشت نمی شود.

هنگام تهیه خورش، گوشت را در روغن نباتی با پیاز، سیر، گوجه فرنگی و لیموترش خشک سرخ می کنند. این غذا با نمک، فلفل و زردچوبه مزه دار می شود. قبل از اینکه به خورش اضافه شوند، کدو سبزها معمولاً به آرامی سرخ می شوند. این خورش غلیظ را معمولا با برنج ایرانی دم کرده سرو می کنند.

 خورش کنگر

خورش کنگر خورش سنتی ایران است. خورش را معمولاً با ترکیبی از کنگر (قسمت سفید نرم ساقه گیاه)، پیاز، رب گوجه فرنگی، زعفران، آبلیمو، زردچوبه، روغن، نمک، فلفل و گوشت هایی مانند گوشت گاو، گوساله، بره یا بره درست می کنند. جوجه.

گوشت در روغن با تفت سرخ می شود.پیاز را بپزید و سپس آن را با زردچوبه چاشنی کنید. رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه می کنیم، مخلوط را با نمک و فلفل مزه دار می کنیم و سپس روی حرارت متوسط می گذاریم تا گوشت نرم شود. کنگر سرخ شده و با آبلیمو و زعفران به قابلمه اضافه می شود.

پس از پخت، این خورش به طور سنتی گرم با برنج ساده در کناره سرو می شود.

 

خورش آلو

خورش علو یک خورش سنتی است که منشا آن ایران است. این خورش خوش طعم و شیرین معمولاً با ترکیب آلو، بره یا مرغ، زعفران، شکر، هویج، سیب زمینی، پیاز، زردچوبه، نمک، فلفل و روغن درست می شود. پیاز و گوشت را در روغن تفت می دهیم و با زردچوبه و فلفل مزه دار می کنیم و در آب می پزیم تا نرم شود.

زعفران و آلو را با نمک و شکر به قابلمه اضافه می کنند و سپس هویج و سیب زمینی را که آب پز شده و در روغن سرخ کرده اند اضافه می کنند. زمانی که قوام خورش به حد دلخواه رسید، معمولاً به صورت گرم همراه با برنج سرو می شود.

 خورش لوبیا سبز

خورش لوبیا سبز خورش سنتی ایران است. خورش را معمولاً از ترکیب لوبیا سبز، مرغ یا بره، پیاز، سیر، گوجه فرنگی، زیره، دارچین، زردچوبه، فلفل قرمز، آبلیمو، روغن، نمک و فلفل درست می کنند.

پیاز و سیر را در روغن تفت می‌دهند، سپس با گوشتی که با زردچوبه، نمک، فلفل، زیره و فلفل قرمز چاشنی شده است مخلوط می‌شوند. گوجه‌فرنگی‌ها را به تابه اضافه می‌کنیم و مخلوط را با آب می‌پوشانیم و روی حرارت ملایم می‌جوشانیم.

لوبیا سبز را تفت داده و با دارچین و آبلیمو به قابلمه اضافه می کنیم. خورش کمی بیشتر می‌پزد تا سس غلیظ شود و گوشت و لوبیا سبز نرم شوند. خورش لوبیا سبز به طور سنتی با برنج در کناره سرو می شود.

 

خورش ریواس

خورش ریواس یک خورش سنتی ایران است. خورش را معمولاً با ترکیب ریواس، نعناع، جعفری، زردچوبه، پیاز، نمک، فلفل، روغن و خورش گوشت مانند بره، مرغ یا گاو درست می کنند. پیازها را در روغن تفت داده و با زردچوبه مزه دار می کنند و با تکه های گوشتی که سرخ شده و با نمک و فلفل مزه دار می شود مخلوط می کنند.

مخلوط را با آب پوشانده و روی حرارت کم بجوشانید. سبزی ها را تفت می دهیم و با ریواس به قابلمه اضافه می کنیم و خورش را کمی بیشتر می پزیم تا همه چیز خوب و لطیف شود. خورش ریواس به طور سنتی روی برنج بخارپز سرو می شود.

 

خورش بادمجان

خورش بادمجان خورش سنتی ایران است. خورش را معمولاً از ترکیب بادمجان، گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی، انگور ترش یا آبلیمو، پیاز، سیر، زردچوبه، زعفران، روغن، نمک، فلفل و گوشت خورش مانند گوشت بره یا گوساله درست می کنند.

گوشت را در آب می پزند و با زردچوبه، نمک و فلفل مزه دار می کنند. بادمجان ها را قبل از اینکه رب گوجه فرنگی و سیر و زعفران به قابلمه اضافه کنند در روغن با پیاز تفت می دهند. گوشت گاو پخته شده، گوجه فرنگی، بادمجان و انگور ترش یا آبلیمو را به خورش اضافه می کنیم و روی حرارت ملایم می پزیم تا همه چیز خوب و نرم شود.

این خورش به طور سنتی روی برنج ایرانی دم پز سرو می شود.

خورش فسنجان

خورش فسنجان یک خورش انار و گردو محبوب ایرانی است. معمولاً با مرغ تهیه می شود که غوطه ور در سس غلیظ و تیره ای است که با گردوی آسیاب شده و شربت انار درست می شود. این غذا که معمولاً در مناسبت‌های خاص تهیه و خورده می‌شود، غذای اصلی جشن سالانه جشن انقلاب زمستانی است.

این غذا معمولاً در کنار برنج سفید ساده یا نان نان سرو می شود و گاهی اوقات با دانه های انار تزئین می شود. فسنجان غذایی است که معمولاً در منطقه خاورمیانه به ویژه در کشورهای همسایه آذربایجان و عراق یافت می شود.

انار بیج

انار بیج یک خورش سنتی ایرانی است که منشا آن گیلان است. از ترکیب گوشت چرخ کرده (معمولاً کوفته)، پیاز، زردچوبه، رب انار، گردو آسیاب شده و گیاهان مختلف مانند جعفری و شنبلیله درست می شود. در حین پخت، این خورش طعم ترش پیدا می کند.

انار بیج به طور سنتی برای مناسبت ها و جشن ها تهیه و سرو می شود.

باقالی قاتوق

باقالی قاتوق یک غذای سنتی است که منشا آن شمال ایران است. این غذا معمولا با ترکیبی از لوبیا لیما، شوید، تخم مرغ، کره، زردچوبه، سیر، زعفران، نمک و فلفل درست می شود. زردچوبه و سیر را در کره می‌پزند تا معطر شود و سپس با شوید، حبوبات پخته، زعفران کوبیده و آب مخلوط می‌کنند.

مخلوط را روی حرارت متوسط می‌پزیم تا لوبیاها نرم شوند. ظرف را با نمک و فلفل مزه دار می کنیم و سپس با قاشق چند گود کم عمق در مخلوط لوبیا ایجاد می کنیم. در هر گودی یک تخم مرغ می‌کوبند و قاتوق باقالی می‌پزند تا تخم‌مرغ‌ها ببندند.

قبل از سرو، روی ظرف را زعفران می‌پاشند و توصیه می‌شود آن را با برنج یا نان سرو نمایید.

خورش چغرتمه

چغرتمه یک خورش سنتی ایرانی است که منشا آن گیلان است. این غذا معمولا با ترکیبی از مرغ، پیاز، تخم مرغ، رب گوجه فرنگی، آرد، نمک، فلفل، روغن، زردچوبه، آبغوره و دارچین درست می شود. تکه های مرغ در آب با پیاز سرخ شده، زردچوبه، نمک و فلفل پخته می شوند.

سپس استخوان‌ها را جدا می‌کنند و گوشت را قبل از سرخ شدن در مخلوطی از روغن، زردچوبه، ادویه‌ها، رب گوجه‌فرنگی، دارچین و باقی‌مانده آب مرغ، تکه تکه می‌کنند. آب میوه به همراه چند تخم مرغ زده شده به سس اضافه می‌شود و ظرف چند دقیقه قبل از سرو می‌پزد.

پیشنهاد می شود روی خورش را با پیاز سرخ شده تزیین کرده و با برنج سرو کنید.

اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter

منبع مقاله

مقالات مرتبط