محبوب ترین کباب های ایرانی

کباب با برنج (چلو کباب)

چلو کباب از برنج معطر و ادویه دار زعفرانی، گوجه کبابی و کباب تشکیل شده است که می توان آن را با گوشت چرخ کرده یا راسته تهیه کرد. اعتقاد بر این است که منشاء این غذا در میان مردم قفقاز است که دستور پخت آن را به ایرانیان منتقل کردند. سرو چلو کباب تجربه بی نظیری است: ابتدا برنج و گوجه فرنگی سرو می شود و بعد از آن گوشت سرو می شود، در حالی که آخرین لمس یک حبه کره است که روی برنج زعفرانی گذاشته می شود. این غذا معمولاً با سماق، ادویه بومی منطقه خاورمیانه غنی می شود و بهتر است با دوغ – ماست ترش ایرانی – همراه شود.

کباب کوبیده

کباب کوبیده در اصطلاح ایرانی به انواع کباب های لقمه ای گفته می شود که معمولاً با پیاز و گوشت گوسفند، گوساله یا مرغ ریز چرخ کرده تهیه می شوند. گوشت را با ادویه های مختلف چاشنی می کنند، در اطراف سیخ های فلزی شکل می گیرند، سپس روی کباب های زغالی کبابی می کنند.

کباب کوبیده چه به عنوان یک غذای سریع خیابانی با نان لواش سرو شود و چه به عنوان یک شام رضایت بخش همراه با سبزیجات کبابی و برنج زعفرانی خوش طعم، غذای اصلی کباب کوبیده در سراسر ایران است.

 

کباب برگ

کباب برگ نوعی کباب ایرانی است که از تکه های گوشت گوسفند یا گوساله و کمتر مرسوم از مرغ تشکیل شده است. معمولاً از فیله‌ها، فیله‌های گوشتی یا ساق‌های بره استفاده می‌شود که به صورت نواری بریده می‌شوند و قبل از اینکه به سیخ کشیده شوند و به‌طور سنتی روی کباب‌های زغالی کبابی شوند، ترشی می‌شوند.

جوجه کباب

در ایران جوجه کباب شده به جوجه کباب معروف است. این غذای ساده جزء اصلی غذاهای ایرانی است و دو نوع محبوب دارد، یکی از مرغ بدون استخوان و دیگری با استخوان تهیه می شود. مرغ را معمولاً به تکه های بزرگتر برش می دهند، از مرینید های مختلف مانند زعفران استفاده می کنند، سیخ می کنند و سپس کبابی می کنند. اغلب با گوجه فرنگی کبابی، پیاز، نان لواش یا برنج زعفرانی که کنار آن سرو می شود، میل می شود.

کباب ترش

این نوع کباب ایرانی به طور سنتی با استان های گیلان و مازندران مرتبط است. کباب را معمولاً با تکه های بدون چربی گوشت گاو یا گوسفند درست می کنند که در ترکیبی خوش طعم از ملاس انار، گردو، سیر، جعفری و روغن زیتون مرینیت می شوند.

گوشت را به سیخ می زنند و سپس کباب می کنند و کل غذا را با سبزیجات کبابی و برنج سرو می کنند.

کباب حسینی

 کباب حسینی یک نوع کباب سنتی است که منشا آن ایران است. از ترکیب گوشت بره یا گاو، پیاز کوچک و بزرگ، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی، کره، نمک و فلفل درست می شود. تکه‌های گوشت چاشنی‌شده، پیاز کوچک و تکه‌های فلفل دلمه‌ای را روی سیخ‌های نازک چوبی یا فلزی می‌زنند.

پیازها و گوجه‌فرنگی‌های بزرگ را ورقه‌ای برش می‌دهیم، کف قابلمه می‌چینیم، سپس با یک لایه سیخ و مقداری کره می‌ریزیم. لایه ها را تا زمانی که دیگر سیخ نماند تکرار می شود. این کباب تا زمانی که مایعات آن تبخیر شود، پخته می شود و سپس سرو می شود.

در صورت تمایل می توان قبل از سرو گوشت را با زعفران پاشید.

 

کباب بختیاری

 کباب بختیاری یک غذای گوشتی سنتی است که منشا آن ایران است. اگرچه در مناطق مختلف کشور تنوع زیادی وجود دارد، اما این نوع کباب معمولاً با ترکیب مرغ، گوشت گوسفند، پیاز، فلفل دلمه ای، زعفران، روغن، کره، آبلیمو، نمک و فلفل درست می شود.

مرغ و گوشت گوسفند را تکه تکه می کنند و مرغ را در زعفران، روغن زیتون، آب پیاز، نمک و فلفل می ریزند و گوشت گوسفند را در آب پیاز، سس سویا، روغن زیتون و فلفل ترشی می کنند. گوشت را با پیاز خرد شده، فلفل دلمه ای و آب لیمو مخلوط می کنند، سپس روی سیخ می گذارند، کره را با قلم مو میمالند و روی شعله باز تفت می دهند.

بعد از اینکه همه چیز کاملاً پخته شد، کباب بختیاری را با نان، برنج یا سبزیجاتی مانند سیب زمینی، گوجه فرنگی و قارچ در کنار آن به صورت گرم سرو می کنند.

 

کباب دیگی

کباب دیگی یک غذای گوشتی سنتی است که منشا آن ایران است. این کباب تابه ای را معمولاً از ترکیب گوشت چرخ کرده، گوجه فرنگی، زردچوبه، پیاز، روغن، نمک و فلفل درست می کنند. گوشت را با پیاز، زردچوبه، نمک و فلفل مخلوط می کنند.

مخلوط را در تابه ای پهن می کنیم و در روغن روی حرارت متوسط می پزیم. سپس از طول به نوارها برش داده می شود، ورق می زنیم و با گوجه فرنگی می پزیم تا همه چیز تمام شود. کباب دیگی به طور سنتی با برنج یا نان در کنار آن سرو می شود. توصیه می شود ظرف را با حلقه های پیاز تزئین کنید.

 

دنده کباب

دنده کباب یک غذای گوشتی سنتی ایرانی است که منشا آن کرمانشاهی است. این نوع کباب را معمولاً با دنده های بره درست می کنند که به قطعات بزرگ بریده و روی سیخ گذاشته و سپس کباب می کنند. در حین پختن گوشت، با سسی متشکل از رب گوجه فرنگی، آبلیمو، زعفران، روغن، نمک و فلفل می‌مالند.

دند کباب پس از کباب شدن روی ذغال داغ به طور سنتی با برنج یا نان در کنار آن سرو می شود. توصیه می شود ظرف را با حلقه های پیاز، قاچ های لیمو یا برش های پرتقال تزیین کنید.

 

کباب چنجه

کباب چنجه یک غذای گوشتی سنتی است که منشا آن ایران است. این نوع کباب معمولا با ترکیب گوشت بره، گوجه گیلاسی، روغن زیتون، آبلیمو، نمک و فلفل درست می شود. گوشت را به صورت مکعبی برش می دهیم و در مخلوطی از آب لیمو، روغن زیتون، نمک و فلفل قرار می دهیم.

گوشت و گوجه گیلاسی را روی سیخ می‌کشند، با برس مرینید می‌مالند، سپس از هر طرف روی ذغال‌های داغ کباب می‌شوند. پس از اتمام، کباب چنجه با برنج یا نان در کنار آن به صورت گرم سرو می شود.

کباب لقمه

کباب لقمه یک غذای گوشتی سنتی است که منشا آن ایران است. این نوع کباب را معمولاً از ترکیب گوشت بره، پیاز، زعفران، گوجه فرنگی، سیر، زردچوبه، آرد، سماق، نمک و فلفل درست می کنند. گوشت را با پیاز رنده شده، نمک، فلفل، آرد، سماق، زردچوبه و زعفران مخلوط می کنند.

سپس آن را در یخچال خوابانده و روی سیخ قرار می دهیم. سیخ ها را روغن می مالند و کباب لقمه را روی زغال کباب می کنند تا گوشت کاملا بپزد. پس از اتمام، غذا با گوجه فرنگی کبابی سرو می شود

اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter

منبع مقاله

مقالات مرتبط