محبوب ترین غذاهای ایرانی

آبگوشت

آبگوشت ایرانی یک خورش دلچسب است که ریشه در ایران باستان دارد. به طور سنتی با گوشت بره یا گوسفند تهیه می شود، اما می توان از گوشت گاو در برخی تغییرات استفاده کرد. این غذا همچنین حاوی سیب زمینی، لوبیا، حبوبات و ادویه ها و مواد مختلف ایرانی است که همگی در آبگوشتی خوش طعم با گوجه فرنگی پخته شده اند. آ بگوشت معمولا در دو قسمت سرو می شود. گوشت، سبزیجات و حبوبات از مایه خارج می شوند و جداگانه سرو می شوند. ابتدا آبگوشت میل می شود و بعد از آن گوشت و سبزیجاتی که معمولاً به صورت خمیر درشت بافت (گوشت کوبیده) له می شوند.

گهگاه می توان گوشت و سبزیجات را به صورت کامل سرو کرد اما همیشه جدا از آبگوشت. آبگوشت روستایی که به دیزی نیز معروف است یکی از محبوب ترین غذاهای ایرانی است. اغلب همراه با سبزی های تازه (سبزی خردان) و نان تخت سرو می شود.

مرصع پلو

مرصع پلو یک غذای سنتی برنج ایرانی است. این غذای نگین دار برنجی (مرصع به معنی نگین) با برنج باسماتی، کره، روغن زیتون، ته دیگ (لایه برنج ترد طلایی رنگ)، زعفران مایع، زرشک خشک، پوست پرتقال، بادام، پسته، هویج، پیاز، شکر و کشمش به طور سنتی، هر یک از مواد را جداگانه تفت داده و با شکر کاراملی می کنند. هنگام سرو، مرصع پلو را در ظرف سرو می‌گذاریم، سپس با دانه‌های انار تزیین می‌کنیم و با کره ذوب شده یا قیمه و گلاب می‌پاشیم. این غذا به ویژه در جشن‌های ایرانی مانند نوروز، سال نو ایرانی و عروسی‌ها بسیار محبوب است.

کوفته تبریزی

کوفته تبریزی کوفته‌های بزرگ و شکم پر است که معمولاً با گوشت چرخ کرده یا گوسفند، نخود زرد، برنج و انواع سبزی و ادویه تازه درست می‌شوند. پر کردن داخل کوفته ها بیشتر از آجیل و میوه های خشک و گاهی اوقات تخم مرغ کامل پخته شده تشکیل شده است.

همانطور که از نام آن پیداست، منشأ آنها شهر تبریز است. در گذشته کوفته های تبریز به قدری بزرگ بود که از جوجه های جوان کامل به عنوان سیر استفاده می کردند. امروزه به ندرت به شکل اصلی خود ظاهر می شوند و بیشتر به اندازه پرتقال یا گریپ فروت هستند.

این کوفته ها معمولاً برای مناسبت های خاص تهیه می شوند و همراه با سس و کمی دارچین و زعفران سرو می شوند.

 

ته چین

ته چین معروف ایرانی یک غذای لذیذ برنجی است که شبیه کیک یا کاسرول است. این غذا با برنج از قبل پخته شده درست می شود که با زعفران ادویه می شود و در تابه می چینند و سپس می پزند. پس از پخت این کاسه برنج را زیر و رو کرده و تکه تکه می کنند.

این غذا معمولاً با افزودن گوشت یا سبزیجات که بین برنج قرار می گیرند، بهبود می یابد. با این حال، می توان آن را بدون پر کردن اضافی نیز پخت. انواع متعدد تهچین در سرتاسر ایران در بسیاری از رستوران های سنتی ایرانی یا بازارهای پرطرفدار یافت می شود.

این ظرف با رنگ و شکل زرد منحصر به فرد خود ظاهری غیر معمول دارد و می توان آن را با زرشک قرمز یا پسته تزئین کرد. ته چین یکی از غذاهای مورد علاقه ایرانیان است که به طور سنتی در مناسبت های خاص و رسمی سرو می شود.

معمولاً به عنوان غذای اصلی مصرف می شود، در حالی که مقدار زیادی ماست معمولاً در کنار آن سرو می شود.

مرغ شکم پور

مرغ شکم پور یک مرغ شکم پر سنتی ایرانی است. این غذا معمولاً با انواع مرغ های کوچکتر یا بسیار جوان تهیه می شود که در مخلوطی از روغن، آب (معمولاً سیب، لیمو یا لیموترش) و ادویه هایی مانند زعفران و زردچوبه  مرینیت می شوند.

مواد داخل مرغ با میوه های خشک، معمولاً آلو، خرما، کشمش، زرشک یا زردآلو درست می شود که خرد شده و با پیاز، سیر و یک مشت سبزی معطر مانند جعفری، پیازچه، گشنیز و ترخون مخلوط می شود. نتیجه یک چاشنی شیرین و کمی ترش است که مرغ را مرطوب نگه می دارد و طعم های معطری به آن می دهد.

مرغ را معمولاً برای مدت کوتاهی در تابه سرخ می کنند تا رنگ طلایی و پوست ترد آن بدست آید و سپس در فر می پزند. مرغ شکم پر ایرانی معمولا به صورت حکاکی شده سرو می شود و در هر قسمت باید یک تکه مرغ مرطوب در کنار قیمه معطر داشته باشد.

این غذا بهتر است با برنج ساده، سالاد تازه یا ماست ست شود.

 

زرشک پلو

این کلاسیک ایرانی، برنج و زرشک ترش که معمولا در آشپزی ایرانی استفاده می شود، جفت می کند. زرشک پلو را معمولاً با برنج باسماتی دانه دراز تهیه می کنند که می توان آن را با زرشک لایه لایه و سپس دم کرد و یا مواد را جداگانه پخت و دم کرد.

این غذای مرسوم معمولاً با مرغ سرو می‌شود و اگرچه اغلب به عنوان یک غذای ساده و روزمره از آن لذت می‌برند، اما در مناسبت‌های مختلف نیز یک غذای اصلی است.

 

ته دیگ

ته دیگ یک غذای سنتی برنج ایرانی است. نام ته دیگ به معنای ته دیگ است که به لایه ترد برنج در ته دیگ اشاره دارد. این غذا معمولاً با برنج باسماتی، روغن یا روغن و نمک درست می‌شود، در حالی که زردچوبه و زعفران را نیز می‌توان برای طعم و رنگ دلپذیر به آن اضافه کرد.

ته دیگ را با ریختن مواد با  روغن اضافی در تابه درست می کنند تا لایه زیرین برنج سرخ شود و لایه های برنج بالای آن دم بکشد. همچنین انواع ته دیگ با نان لواش، سیب زمینی برش داده شده یا ماست در کف تابه وجود دارد.

این غذا را می توان به همان شکلی که هست سرو کرد یا به عنوان پیش غذا به همراه خورش ها و سایر غذاهای اصلی.

قیمه نثار

قیمه نثار یک غذای جشن ایرانی است که منشا آن قزوین است. از گوشت های خرد شده مانند گوشت گاو یا گوسفند که با پیاز و ادویه ها پخته می شود و همچنین برنج بخارپز و ترکیبی خوش طعم از مواد مختلف مانند پسته و بادام خلال شده، زرشک و پوست پرتقال خرد شده تشکیل شده است.

 

همه عناصر به طور جداگانه تهیه می شوند و معمولاً با ترکیبی از زعفران، زردچوبه، هل، دارچین، زیره یا سایر ادویه ها طعم دار می شوند. این ظرف به طور سنتی در یک بشقاب مشترک سرو می شود، به طور مرتب چیده شده و لایه لایه شده تا هر عنصر قابل مشاهده باشد.

میگو پلو

 این غذای ساده ایرانی با برنج و میگو ترکیب می شود. برنج به سبک کته پخته می شود، به این معنی که آب آن کاملاً تخلیه می شود، در حالی که میگوها معمولاً به طور جداگانه تفت داده یا آب پز می شوند، معمولاً همراه با پیاز، سیر و ادویه جات ترشی جات.

این غذا اغلب با کشمش، گردو برشته شده و گاهی اوقات تخم مرغ آب پز غنی می شود. این برنج به طور سنتی لایه لایه می شود و سپس آبکش می شود، اما برنج را می توان صرفاً با میگوهای سرخ شده سرو کرد. میگو پلو معمولاً با مناطق جنوبی کشور مرتبط است.

بریانی

بریانی یک غذای سنتی ایرانی است که منشا آن استان اصفهان است. معمولاً از گوشت گوسفند، چربی دم، جگر گوسفند، پیاز، دارچین، زعفران، گردو، پسته، بادام، نعناع، نمک و فلفل تشکیل شده است. گوشت گوسفند، چربی دنبه، پیاز، آب و روغن را در قابلمه ای روی حرارت متوسط می پزیم تا گوشت نرم شود و مقداری آب گوشت در قابلمه باقی بماند.

گوشت را با مقداری آب آن چرخ کرده و با زعفران، نعناع، نمک و فلفل مخلوط می کنند. جگر گوسفند را خرد کرده و با آب و پیاز و روغن و نمک و فلفل می پزند. پس از پخته شدن، آنها را سرخ کرده و چرخ می کنند. گوشت چرخ کرده گوسفند و چربی دنبه را پهن کرده و در روغن با دارچین و زعفران سرخ می کنند.

پس از سرخ شدن، گوشت را به طور سنتی روی یک تکه نان سنگک قرار می دهند و با آب گوشت گوسفند می ریزند و با جگر گوسفند خرد شده همراه می کنند و روی آن را پسته، گردو و خلال بادام می ریزند. در گذشته بریانی را با دوغ (نوشیدنی سرد بر پایه ماست)، پیاز و سبزی خردان (مخلوطی از سبزیجات خام و سبزی تازه) سرو می کردند.

 

استانبولی

استانبولی پلو یک غذای سنتی ایرانی است که از ترکیب گوشت، برنج، سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگی درست می شود. با این حال، دستور العمل های زیادی وجود دارد که از منطقه ای به منطقه دیگر و حتی از خانواده ای به خانواده دیگر متفاوت است. خورش آنقدر پخته می شود که همه مواد نرم شوند، اما لطیف نشوند.

توصیه می شود آن را با ماست ساده، سالاد شیرازی یا ماست و خیار – یک ماست با طراوت و خیار – همراه کنید.

 

 واویشکا

واویشکا یک غذای سنتی ایرانی است که منشا آن گیلان است. این غذا با ترکیبی از گوشت چرخ کرده (یا سینه مرغ)، گوجه فرنگی، آب لیمو، پیاز و زردچوبه درست می شود. خورش به آرامی می جوشد تا گوشت نرم شود. واویشکا معمولاً با برنج یا نان کنار آن همراه است.

در صورت تمایل، می توان ظرف را با چند تخم مرغ شکسته در بالای آن در اواخر پخت غنی کرد.

 

 کاله جوش

کله جوش یک غذای سنتی ایرانی است که معمولاً با غذاهای اصفهانی مرتبط است. این غذا معمولاً با ترکیب کشک، گردو، پیاز، آرد، نعناع، زردچوبه، نمک و فلفل درست می شود. پیازها را با زردچوبه، نمک و فلفل سرخ می کنند.

کشک را به همراه شیره و کمی آرد و آب به مخلوط اضافه می کنیم و این خورش غلیظ را می پزیم تا شروع به جوشیدن کند. سپس روی آن را با نعناع و گردوی آسیاب شده می پاشند و گرم سرو می کنند.

 

ته انداز

ته انداز یک غذای سنتی ایرانی است که در جنوب کشور و استان بوشهر رایج است. این غذا معمولاً با ترکیب ماهی (مانند شوریده)، برنج، پیاز، سیر، گشنیز، شنبلیله، شوید، تمر هندی، نخود سیاه، نمک، فلفل، زردچوبه و آرد درست می شود.

ماهی را تمیز می کنند، شسته و از طول برش می زنند تا بتوان آن را پر کرد. لوبیا پخته شده، با پیاز و سیر تفت داده شده، سبزیجات خرد شده، تمر هندی و ادویه ها مخلوط می شود. مخلوط را در ماهی پر می کنند و برش را با نخ می دوزند.

ماهی شکم پر را در مخلوطی از آرد و زردچوبه می‌غلطانند و در ظرف روغنی می‌ریزند و در فر می‌پزند تا کاملا بپزند. برنج پخته شده، با شوید مخلوط می شود و سپس با ماهی سرو می شود.

اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter

منبع مقاله

مقالات مرتبط