فرهنگ رژیم غذایی چیست؟

فرهنگ رژیم غذایی یک باور فراگیر است که ظاهر و فرم بدن مهمتر از سلامت جسمانی، روانی و عمومی است. این ایده این است که کنترل بدن، به ویژه رژیم غذایی – با محدود کردن  نوع و مقدار غذا – طبیعی است.

فرهنگ رژیم غذایی همچنین برچسب زدن غذاها به عنوان خوب یا بد و فکر کردن به غذا به عنوان معامله ای را عادی می کند – چیزی که بسته به نحوه خوردن و تمرین کردنتان یا به دست می آورید یا لیاقتش را ندارید. نه تنها به مواد غذایی برچسب زده می شود، بلکه ممکن است افراد برای مصرف این غذاها، خود را خوب یا بد بدانند.

افرادی که به پذیرش فرهنگ رژیم غذایی به عنوان یک روش عادی زندگی مشروط شده اند، ممکن است تصور ضعیفی از خود داشته باشند، به طور منظم در گفتگوهای منفی با خود شرکت کنند و معتقدند که لاغر بودن فرد را بهتر از کسی که نیست، می کند. آنها همچنین ممکن است ذهنیت همه یا هیچ داشته باشند.

 

فرهنگ رژیم غذایی و اختلال در تغذیه

فرهنگ رژیم غذایی یکی از عواملی است که به اختلال در عادات غذایی کمک می کند. این به طور کلی از عدم تمرکز بر تغذیه و در اولویت قرار دادن غذاهای کم کالری رخ می دهد. همچنین می‌تواند بر نحوه نگرش افراد به ورزش تأثیر بگذارد، زیرا فعالیت می‌تواند به عنوان راهی برای از بین بردن غذاهای به اصطلاح بد یا به عنوان راهی برای به دست آوردن غذا در نظر گرفته شود.

غذا بیشتر از سوخت  است.

این ایده که غذا فقط سوخت است و باید به دست آورد، یک تصور سمی است که می تواند اختلالات خوردن را ایجاد کند. غذا خیلی بیشتر از سوخت است. این یک بخش اجتماعی و فرهنگی از زندگی ما است. تمرکز صرف روی غذا به عنوان سوخت – یا خوب در مقابل بد – شما را از لذت بردن و پذیرفتن غذا به عنوان بخشی عمیق تر و معنادارتر از زندگی خود منزوی می کند.

این تأثیر اغلب پس از تعطیلات بزرگ مشاهده می شود، زمانی که تبلیغات و مقالات برای سم زدایی یا پاکسازی برای “بازنشانی” یا پاکسازی بدن شما از انتخاب های غذایی “بد” تلاش می کنند. این شیوه‌ها نه تنها غیرعلمی و بالقوه خطرناک هستند، بلکه این ایده را نیز مطرح می‌کنند که لذت بردن از غذا باید نتیجه‌ای داشته باشد.

علاوه بر این، همه اجزای مواد غذایی که از نظر فیزیکی مفید هستند، سوخت را تامین نمی کنند. غذا مملو از مواد مغذی، فیتوکمیکال‌ها، آب، آنتی‌اکسیدان‌ها و سایر عوامل ضروری است که به رشد کلی بدن کمک می‌کنند، اما سوخت واقعی را تامین نمی‌کنند.

در حالی که جنبه های مواد غذایی که انرژی ما را تامین می کنند – کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها – حیاتی هستند، آنها تنها بخشی از تصویر بزرگتر در مورد تغذیه هستند.

پرهیز از غذاهای غنی از مواد مغذی به نفع غذاهای کم کالری، یا محدود کردن دریافت غذا به طوری که مقدار مناسبی از مواد مغذی را برای عملکرد مطلوب به دست نیاورید، باعث می‌شود ویژگی‌های مهمی را که غذا ارائه می‌کند از دست بدهید. این می تواند برای سلامتی شما مضر باشد یا به سلامتی ضعیف کمک کند.

هیچ تعریف بالینی برای اختلال خوردن وجود ندارد، اما اغلب به عنوان الگویی از رفتارهای غذایی غیرعادی و الگوهای فکری پیرامون غذا توصیف می شود که هنوز با معیارهای یک اختلال خوردن مطابقت ندارد. این شامل رژیم غذایی شدید است.

فرهنگ رژیم غذایی به عنوان یک وسواس ناسالم

برچسب زدن به خود به عنوان خوب یا بد بر اساس غذاهایی که می خورید می تواند منجر به بدتر شدن عادات غذایی نامنظم شود و ممکن است منجر به اختلال خوردن شود.

تلاش برای چسبیدن به مصرف تنها غذاهایی که به نظر خوب و با فضیلت به نظر می رسد، می تواند یک اختلال خوردن به نام ارتورکسیا در نظر گرفته شود.

ارتورکسیا یک شکل افراطی از تغذیه پاک در نظر گرفته می شود – تمرکز وسواسی بر آنچه که فرد معتقد است رژیم غذایی سالم “صحیح” است. این وسواس منجر به تداخل در زندگی روزمره اعم از اجتماعی، عاطفی و غیره می شود.

برخی از ویژگی های ارتورکسیا عبارتند از:

  • رژیم غذایی محدود کننده
  • آداب و رسوم مبتنی بر غذا خوردن
  • پرهیز از غذاهایی که «خوب» یا سالم تلقی نمی شوند
  • فرهنگ رژیم غذایی به ارتورکسیا کمک می کند زیرا باعث تشویق به اجتناب از غذاها یا محدود کردن رژیم غذایی شما می شود. به عنوان مثال می‌توان به پرهیز از گلوتن در زمانی که حساسیت یا حساسیت ندارید، نسخه‌های افراطی وگانیسم، رژیم‌های غذایی کم‌چرب یا کم کربوهیدرات، سم‌زدایی‌ها، پاک‌سازی‌ها و اجتناب از همه GMOs یا غذاهای غیرارگانیک.
  • ارتورکسیا می تواند منجر به اختلالات دیگری مانند بی اشتهایی عصبی و اختلالات وسواس فکری-اجباری، از جمله اختلال بدشکلی بدن شود. اختلالات خوردن، و همچنین اختلال در رفتار خوردن، می تواند مستقیماً ناشی از تصویر ضعیف بدن باشد که به دلیل فرهنگ رژیم غذایی و تمجید رخ می دهد.

 

فرهنگ رژیم غذایی و تصویر بدن

سیستم‌های اعتقادی فرهنگ رژیم لاغری را برابر با سلامتی می‌دانند و این پیام را ارسال می‌کنند که تیپ‌های بدن خارج از محدوده محدودی ناسالم تلقی می‌شوند. در حالی که کاهش وزن گاهی اوقات می تواند یک انتخاب سالم باشد، روش های مورد استفاده برای کاهش وزن همیشه سالم نیستند.

داستان‌های خبری و رسانه‌های اجتماعی اغلب داستان‌های کاهش وزن افراد مشهور را جذاب می‌کنند بدون اینکه بپرسند آیا روش‌های مورد استفاده سالم یا پایدار بوده‌اند. این تمرین این ایده را ایجاد می کند که لاغری و تلاش برای کاهش وزن مسیری برای پذیرش، شادی و سلامتی است.

بدن هایی که خارج از محدوده هنجار لاغر و پذیرفته شده قرار می گیرند می توانند کاملاً سالم باشند. ظاهر تصویر جامعی از سلامت فرد ارائه نمی دهد. رژیم غذایی نامناسب و ورزش نکردن منجر به افزایش ریسک سلامتی می شود. صرف نظر از اندازه بدن.

 

چگونه با فرهنگ رژیم غذایی مبارزه کنیم

در حالی که به طور کلی اجتناب از فرهنگ رژیم غذایی به دلیل ماهیت فراگیر آن در تمام جنبه های جامعه غیرممکن است، راه هایی وجود دارد که هم می توانید قرار گرفتن در معرض فرهنگ رژیم غذایی را محدود کنید و هم از آن دفاع کنید.

از برخی اشکال رسانه اجتناب کنید.

از هر نوع رسانه‌های اجتماعی، انجمن‌ها، گروه‌های آنلاین یا برنامه‌نویسی که باعث می‌شود احساس کنید به اندازه کافی خوب نیستید، خودداری کنید. نشان داده شده است که استفاده از رسانه باعث افزایش احساس تصویر ضعیف از خود می شود، که یکی از جنبه های برجسته فرهنگ رژیم غذایی است.

 

بی طرفی بدن را تمرین کنید.

بی طرفی بدن این ایده است که شما باید بر روی آنچه که بدنتان می تواند در حال حاضر انجام دهد، تمرکز کنید تا اینکه چگونه می خواهید به نظر برسد. ذهن شما را از تلاش برای دستکاری یا کنترل ظاهرتان دور می کند. درعوض، ذهنیت شما را تغییر می‌دهد تا در مورد ظاهرتان دچار ابهام شوید و بر احترام به کارهایی که اکنون می‌توانید انجام دهید تمرکز کنید.

تمرین بی طرفی بدن می تواند به شما کمک کند از فرهنگ رژیم غذایی و برچسب گذاری مواد غذایی دور شوید، در عوض به شما کمک می کند تا به بدن خود احترام بگذارید.

 

در مورد سلامتی خود را آموزش دهید

مطالعه و آموزش خود در مورد سلامت کلی ممکن است به شما کمک کند تا درک عمیق تری از اینکه چگونه تمرکز صرف بر لاغری و محدودیت غذایی می تواند برای سلامتی شما مضر باشد به دست آورید. همچنین به شما کمک می‌کند طیف وسیعی از راه‌های سالم بودن، از جمله انواع مختلف بدن و الگوهای غذایی را درک کنید.

فرهنگ رژیم غذایی می تواند فشاری اجتناب ناپذیر باشد که همه باید آن را تجربه کنند. مهم است که بدانید رژیم غذایی تنها راه برای دستیابی به سلامتی نیست و لاغر بودن به طور خودکار به معنای سالم بودن نیست. اگر با اختلال خوردن، دست و پنجه نرم می کنید، یا نگران سلامتی، تصویر بدن یا عادات غذایی خود هستید، با یک مشاور مراقبت های بهداشتی واجد شرایط صحبت کنید.

اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter

منبع مقاله

مقالات مرتبط