حقایق تغذیه ای سس تند و فواید سلامتی

حقایق تغذیه ای سس تند

حقایق تغذیه ای سس تند: گاهی اوقات سس فلفل همان سس تند نامیده می شود – چاشنی است که معمولاً با پایه فلفل چیلی به اضافه چاشنی هایی مانند سرکه، نمک، سیر یا پودر پیاز تهیه می شود. این سس‌های تند در طیف گسترده‌ای از سس‌های نسبتاً ملایم و تند وجود دارند، بنابراین گزینه‌های زیادی برای انتخاب غذاهای تند و ملایم وجود دارد.

سس تند یک غذای غنی از مواد مغذی نیست. یک قاشق چایخوری حاوی صفر گرم کربوهیدرات، چربی یا پروتئین است. با این حال، برای افزودن طعم خوش با کالری بسیار کم، می تواند انتخاب هوشمندانه ای داشته باشد. به علاوه، کپسایسین، ماده فعال در سس تند، فواید زیادی برای سلامتی دارد.

 

حقایق تغذیه ای سس تند

اطلاعات تغذیه زیر توسط USDA برای یک قاشق چایخوری (۵ گرم) سس تند ارائه شده است.

  • کالری: ۰
  • چربی: ۰ گرم
  • سدیم: ۱۷۰ میلی گرم
  • کربوهیدرات: ۰ گرم
  • فیبر: ۰ گرم
  • پروتئین: ۰ گرم

 

کربوهیدرات ها

اکثر سس های تند هیچ کربوهیدراتی ندارند. اگر شیرین کننده یا چاشنی به آن اضافه شود، برخی از انواع ممکن است دارای مقادیر کمی کربوهیدرات باشند.

 

چربی ها

چربی ها در سس تند ظاهر نمی شوند. یک قاشق چایخوری حاوی صفر گرم است.

 

پروتئین

در سس تند نیز مقدار قابل توجهی پروتئین پیدا نخواهید کرد، زیرا هیچ یک از ترکیبات آن غنی از پروتئین نیست.

 

ویتامین ها و مواد معدنی

در سس تند ویتامین و مواد معدنی زیادی وجود ندارد. در اکثر برندها، تنها ریزمغذی‌ای که در فهرست پیدا می‌کنید، سدیم است که بین شش تا ده درصد ارزش روزانه شما در یک قاشق چای‌خوری است. برخی از برندهای سس تند نیز حاوی مقادیر کمی ویتامین A هستند.

 

 

فواید سلامتی

سس تند نه تنها می تواند طعمی تند به غذای شما اضافه کند، بلکه فوایدی برای سلامتی نیز دارد.

طعم کم کالری را اضافه می کند

افزودن طعم به غذا اغلب به معنای انباشته شدن کالری، چربی یا مواد مصنوعی اضافی است – اما در مورد سس تند اینطور نیست. این چاشنی تند طعم را بدون هیچ یک از این افزودنی ها افزایش می دهد.

 

می تواند با سرطان مبارزه کند

سس تند ممکن است به مبارزه با سرطان کمک کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ گزارش داد که کپسایسین – ترکیبی که مسئول تندی سس تند است – دارای فعالیت ضد سرطانی است.

 

ممکن است سلامت قلب و عروق را تقویت کند

فواید کپسایسین همچنان ادامه دارد! در یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۷ با ۳۵ شرکت‌کننده، زمانی که به افراد با سطوح پایین کلسترول خوب (HDL) مکمل ۴ میلی‌گرمی کپسایسین دو بار در روز به مدت ۳ ماه داده شد، عوامل خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب در آنها بهبود یافت. HDL آنها افزایش و تری گلیسیرید آنها کاهش یافت

 

سازگار با اکثر رژیم های غذایی

اگرچه همه طرفدار سس تند نیستند، اما تقریباً برای هر رژیم غذایی افزودنی مناسب است. افرادی که رژیم‌های کم کربوهیدرات، کتو، وگان، گیاه‌خواری، Whole30 و سایر رژیم‌های ویژه دارند می‌توانند بدون نگرانی از سس تند استفاده کنند.

 

بدون گلوتن

تنها با تعداد انگشت شماری از مواد تشکیل دهنده، بیشتر سس های تند به طور طبیعی بدون گلوتن هستند، بنابراین افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن غیر سلیاک نباید در خوردن آن دچار مشکل شوند. با این حال، همیشه عاقلانه است که برچسب های مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید تا منابع پنهان گلوتن را شناسایی کنید.

 

ممکن است باعث افزایش طول عمر شود

«ادویه زندگی» ممکن است بیش از یک تعبیر ساده باشد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ در مجله پزشکی بریتانیا نشان داد که مصرف غذاهای تند با مرگ و میر در زمانی که در کمتر از ۵۰۰۰۰۰ نفر به مدت ۷.۲ سال مطالعه شد، ارتباط معکوس دارد.

 

آلرژی

در حالی که فلفل (و بنابراین، سس تند) به عنوان یک غذای بسیار آلرژی زا در نظر گرفته نمی شود، برخی افراد به آنها حساسیت دارند. کسانی که به فلفل حساسیت دارند نباید سس تند بخورند.

از طرف دیگر، اگر نسبت به فلفل تازه حساسیت ندارید، ممکن است بتوانید مقدار کمی سس تند را تحمل کنید. بسیاری از عدم تحمل های غذایی وابسته به دوز هستند، به این معنی که واکنش تنها زمانی رخ می دهد که مقدار زیادی از غذا را بخورید.

 

اثرات نامطلوب

احتمالا همه ما بعد از خوردن غذاهای بسیار تند احساس سوزش در دهان را تجربه کرده ایم. این امکان وجود دارد که وقتی سس تند می خورید، حتی برای چند دقیقه احساس سوزن سوزن شدن یا سوزش در دهان و زبان خود داشته باشید. همچنین ممکن است بعد از زیاده روی در چشمانتان آب بیفتد یا بینی شما آبریزد. این به این دلیل اتفاق می افتد که مواد شیمیایی موجود در سس تند، غشاهای مخاطی بینی و دهان شما را تحریک می کند.

برخی از افراد نیز علائم گوارشی را از سس تند تجربه می کنند. ناراحتی معده، حالت تهوع، اسهال و استفراغ همگی می توانند از علائم نامطلوب خوردن سس های بسیار تند باشند. افراد مبتلا به بیماری ریفلاکس معده (GERD) همچنین ممکن است نیاز به محدود کردن مصرف سس تند برای جلوگیری از سوزش سر دل و سوء هاضمه داشته باشند.

 

تنوع

دلیلی وجود دارد که کلی فروشگاه های تخصصی برای فروش سس تند وجود دارند. تعداد بسیار زیاد گونه ها خیره کننده است و می تواند بسته به منطقه مبدا، تندی و نوع فلفل مورد استفاده متفاوت باشد. USDA یازده نوع سس تند موجود در ایالات متحده را فهرست می کند، از جمله تند، بسیار تند، سبز، چیپوتل، هابانرو، سیر، فلفل قرمز و لیمو، شیرین و تند، به سبک بوفالو، سیراچا و سایر

علاوه بر این تمایزات، سس های تند را می توان در مقیاسی از درجه حرارت به نام مقیاس اسکویل رتبه بندی کرد. این مقیاس واحدهای گرما را بر اساس غلظت کپسایسینوئیدها ثبت می کند.

در یک سس. بالاترین میزان در این مقیاس فلفل ها (و سس های آنها) مانند Carolina Reaper، Pepper X و فلفل شبح است. در همین حال، فلفل دلمه ای و فلفل موزی رتبه بسیار پایینی دارند.

 

وقتی بهترین است

انتخاب سس تند تا حد زیادی یک موضوع سلیقه ای است، اگرچه برخی از انواع آن ممکن است برای انواع خاصی از غذاها مناسب تر باشند. به عنوان مثال، از سس‌های سیراچا و لیمو چیلی اغلب در آشپزی آسیایی استفاده می‌شود، در حالی که اغلب می‌بینید که سس چیپوتل و هابانرو در غذاهای مکزیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. فقط به یاد داشته باشید که هنگام امتحان یک سس تند جدید، به مقدار کم از آن استفاده کنید، به خصوص اگر به ادویه حساس هستید.

 

ذخیره سازی و ایمنی مواد غذایی

اگر زیاد از سس تند استفاده نمی کنید، ممکن است یک بطری در یخچال شما مدت ها مانده باشد. اما چه مدت زمان زیادی برای نگه داشتن این چاشنی در دسترس است؟ سس تند باز نشده می تواند به مدت پنج سال در جای خشک و خنک نگهداری شود. پس از باز کردن، بهتر است از سس تند در عرض دوازده ماه استفاده کنید. سس تند که از بین رفته ممکن است بوی نامطبوع، تغییر رنگ اولیه یا حتی لکه های تیره و کپک زده داشته باشد.

طرز مصرف

اکثر مردم از سس تند یک بار در نوبت برای زنده کردن وعده های غذایی ملایم استفاده می کنند. با این حال، به عنوان چیزی بیش از یک رویه مفید است. بسیاری از غذاهای تخم مرغی، غذاهای آسیایی، دیپ ها و گوشت ها و سبزیجات به سبک بوفالو نیاز به مقادیر بیشتری سس تند دارند.

وقتی فلفل قرمز خرد شده یا فلفل کاین تمام شد، می توانید از سس تند نیز به عنوان جایگزین استفاده کنید. سه تا چهار قاشق سس برابر با یک هشتم قاشق چایخوری پودر یا پرک است.

اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter

منبع مقاله

مقالات مرتبط