محبوب ترین آش های ایرانی

آش دوغ

آش دوغ یک سوپ سنتی ایرانی است که به ویژه در منطقه آذری طرفداران زیادی دارد. این سوپ غلیظ معمولاً با ترکیب ماست ، سبزیجاتی مانند خرفه، اسفناج، پیاز، سیر، نخود و نخود، سبزی های تازه مانند نعناع، جعفری، گشنیز و ترخون و همچنین تخم مرغ، برنج و … درست می شود. کوفته بره، لوبیا و ادویه های مختلف.

هنگام سرو، آش دوغ را اغلب با نعنا و سیر سرخ شده در روغن می پوشانند. این آش دوغ در ترکیه و آذربایجان نیز طرفداران زیادی دارد.

 

 

آش جو

آش جو یک سوپ مقوی ایرانی است که ترکیبی از جو و انواع حبوبات و عدس است. در انواع مختلفی ظاهر می شود و می توان آن را با سبزیجات مختلف، ادویه جات ترشی جات و گیاهان تازه تکمیل کرد. با وجود اینکه گوشت به راحتی در سوپ گنجانده می شود، اما یک ماده سنتی مورد استفاده در تهیه آش جو نیست.

ویژگی این سوپ بافت غلیظ و طعم کمی ترش است که توسط آب لیمو و زرشک تازه فشرده شده است.

 

آش رشته

آش رشته یک آش غلیظ ایرانی است که با رشته درست می شود. این غذا متعلق به گروه وسیع تری از ظروف آش است که معمولاً در سراسر کشور مصرف می شود. علاوه بر رشته ، سایر ترکیبات شامل انواع سبزیجات مانند لوبیا، پیاز و نخود به همراه سبزیجات برگ سبز و عدس است.

آش رشته نیز مانند بسیاری دیگر از غذاهای ایرانی، سخاوتمندانه با گیاهان سنتی ایرانی مانند گشنیز، جعفری، نعناع و پیازچه چاشنی می شود. طعم ترش غیرمعمول این غذا با کشک یا کشک، لبنیات رایج ایرانیان به دست می آید.

این آش آرامش بخش برای ایرانیان معنای نمادینی نیز دارد – رشته نماد ثروت است و ظاهراً خوش شانسی می آورد. به همین دلیل آش رشته در جشن های سال نو ایرانی رایج است و معمولا در مراسم مهم سرو می شود.

این سوپ مقوی ایرانی بهتر است بعد از استراحت سرو شود. اگرچه معمولاً با فصل زمستان همراه است، اما در تمام طول سال از آن لذت می برند. آش رشته در آذربایجان نیز به طور معمول مصرف می شود.

 

اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter

منبع مقاله

مقالات مرتبط