محبوب ترین کوکوهای ایرانی

کوکو

کوکو اصطلاح جهانی برای گروه وسیعی از غذاهای ایرانی است که شبیه املت غلیظ هستند. این غذاها معمولاً در تابه سرخ می‌شوند و عمدتاً مناسب گیاه‌خواری هستند، اگرچه برخی از انواع آن‌ها گهگاه از گوشت استفاده می‌کنند. برخی از معروف ترین گونه های آن کوکو سبزی است که از تخم مرغ و گیاهان خرد شده مختلف تشکیل شده است و کوکو سیب زمینی بر پایه سیب زمینی. “غذاهای همه‌کاره” کوکو یکی از اصلی‌ترین غذاهای ایرانی هستند – اغلب در مناسبت‌های خاص سرو می‌شوند، اما معمولاً به‌عنوان وعده‌های غذایی ساده روزمره نیز تهیه می‌شوند. آنها که به راحتی با طعم و مزه سازگار می شوند، می توانند سرد یا گرم، به عنوان پیش غذا، میان وعده سریع یا غذای اصلی سبک مصرف شوند.

 

کوکو سبزی

کوکو سبزی یک غذای معطر ایرانی است که شبیه املت یا فریهاتا معروف است. این شامل سبزی های ریز خرد شده همراه با تخم مرغ های کمی زده شده و انواع ادویه جات است. این مخلوط معمولاً از دو طرف در تابه سرخ می شود تا قهوه ای طلایی شود. گیاهان، معمولاً جعفری، گشنیز، شوید و پیازچه نقش مهمی دارند و بر مقدار تخم مرغ استفاده شده در غذا غالب هستند. گاهی اوقات، نسخه های ساده را می توان با مواد دیگری مانند گردو و زرشک تکمیل کرد. با وجود اینکه در میان خانوارهای ایرانی به عنوان یکی از خوراکی‌های روزمره به حساب می‌آید، تکه‌هایی از این خوراکی معطر در مناسبت‌های خاص و اعیاد ایرانیان یکی از اقلام اصلی آن است. کوکو سبزی چه تازه از فر سرو شود و چه سرد شده، می‌توانید به عنوان غذای اصلی یا پیش غذا میل کنید. اغلب با دیپ ماست، نان و ترشی همراه است.

 

کوکو سیب زمینی

کوکو سیب زمینی یکی از انواع کوکوهای معروف ایرانی است که در آن از سیب زمینی به عنوان ماده اولیه استفاده می شود. با وجود اینکه اکثر انواع کوکو به شکل املت ضخیم و بزرگ روی اجاق گاز تهیه می‌شوند، این نوع سیب‌زمینی معمولاً به‌عنوان یک سرخ کردنی سیب‌زمینی گرد و کوچک درست می‌شود و سرخ می‌شود.

در کنار سیب زمینی آب پز و پوره شده، معمولا از تخم مرغ، زعفران، زردچوبه و گاهی پیاز استفاده می شود. آنها در تابه سرخ می شوند تا قهوه ای طلایی شوند و به عنوان یک ناهار یا شام سبک یا یک میان وعده سریع و مغذی از آن لذت می برند. اعتقاد بر این است که منشاء آنها از استان گیلان است، اما امروزه در سراسر کشور تهیه و نوش جان می شود.

 

کوکو بادمجان

در میان انواع غذاهای کوکو ایرانی، کوکو بادمجان یکی از غذاهای کلاسیک است. علاوه بر بادمجان و تخم مرغ، می تواند از سبزیجات مختلف دیگر، سبزی تازه، ادویه جات ترشی جات و گاهی گردوی خرد شده یا زرشک ایرانی تند تشکیل شود.

درست مانند سایر غذاهای کوکو، بادمجان نیز به طور سنتی به شکل یک پنکیک ضخیم و گرد یا یک املت است که از هر دو طرف در تابه سرخ می شود. می توان آن را به صورت گرم یا سرد سرو کرد و به عنوان یک میان وعده سریع، غذای اصلی سبک یا یک غذای جانبی سبزیجات از آن لذت برد.

 

اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter

منبع مقاله

مقالات مرتبط