حقایق تغذیه ای و فواید سلامتی سس شیرین و ترش

سس شیرین و ترش

سس شیرین و ترش نوعی سس شربتی و تند است که در فرهنگ چینی برای ترکیب شیرینی (سس گوجه فرنگی یا آناناس) و ترش (سرکه) نامگذاری شده است. معمولاً روی مرغ یا گوشت خوک استفاده می شود و سپس سرخ می شود. در حالی که غذاهای ترش و شیرین خود می توانند کالری و چربی اشباع زیادی داشته باشند، سس مقصر نیست.

دستور پخت سس ترش و شیرین متفاوت است و در طول زمان تغییر کرده است. امروزه ترکیبات سس شیرین و ترش ممکن است شامل سرکه سفید، سس ورسسترشر، آناناس، شکر قهوه ای چینی، سس سویا،  و حتی سس کچاپ باشد.

سس شیرین و ترش را می توان به عنوان دیپ برای ماهی و گوشت سرخ شده استفاده کرد. همچنین می توان از آن به طور مستقیم در ووک یا تابه برای طعم دادن به غذاهای گیاهی و گوشتی استفاده کرد. سس ترش و شیرین نه سالم است و نه ناسالم و می تواند بخشی از یک برنامه غذایی مغذی باشد.

 

حقایق تغذیه ای سس شیرین و ترش

حقایق تغذیه ای زیر برای یک وعده ۲ قاشق غذاخوری سس شیرین و ترش توسط USDA.1 ارائه شده است.

  • کالری: ۵۴
  • چربی: ۰ گرم
  • سدیم: ۱۸۹ میلی گرم
  • کربوهیدرات: ۱۳.۴ گرم
  • فیبر: ۰ گرم
  • قندها: ۷ گرم
  • پروتئین: ۰ گرم

 

کربوهیدرات ها

کالری موجود در سس ترش و شیرین در درجه اول از کربوهیدرات ها تامین می شود. ۱۳.۴ گرم کربوهیدرات در یک وعده ۲ قاشق غذاخوری سس ترش و شیرین وجود دارد که ۷ گرم از این کربوهیدرات ها از شکر به دست می آید.

کربوهیدرات های موجود در سس ترش و شیرین، کربوهیدرات های ساده هستند و شاخص گلیسمی آن ۷۰ است. کربوهیدرات ها احتمالاً از موادی مانند سس گوجه فرنگی، سس گوجه فرنگی، و شکر اضافه شده به دست می آیند.

 

چربی ها

در سس ترش و شیرین هیچ چربی غذایی وجود ندارد.

 

پروتئین

سس ترش و شیرین هیچ پروتئینی ندارد.

 

ویتامین ها و مواد معدنی

سس ترش و شیرین منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی نیست. با این حال، ۳ میلی گرم ویتامین C دارد. این ۵ درصد از مصرف توصیه شده روزانه ویتامین C را تشکیل می دهد.

کالری

یک وعده ۲ قاشق غذاخوری سس ترش و شیرین ۵۴ کالری دارد. کربوهیدرات ها ۱۰۰ درصد کالری سس شیرین و ترش را تشکیل می دهند.

 

فواید سلامتی

فواید سلامتی سس شیرین و ترش ممکن است بر اساس ترکیبات فردی دستور العمل های مختلف متفاوت باشد. به طور کلی، سس ترش و شیرین ممکن است فواید کمی برای سلامتی داشته باشد.

ممکن است پیروی از رژیم غذایی را بهبود بخشد

فکر اینکه غذاهای مورد علاقه خود را کنار بگذارید و از یک رژیم غذایی ملایم و کسل کننده برای کاهش وزن پیروی کنید، چندان هیجان انگیز نیست. استفاده از مارینادها و سس ها یک راه عالی برای حفظ طعم بدون کالری اضافی است.

اگر در وعده های کوچک استفاده شود، سس شیرین و ترش می تواند به یک برنامه غذایی مغذی کمک کند و به شما کمک کند تا از آن پیروی کنید. مطالعات نشان می‌دهد که طعم و مزه مانع بزرگی در پایبندی به رژیم غذایی است. اگر بتوانید طعم غذا را خوب کنید، احتمالاً آن را می‌خورید.

ممکن است به جلوگیری از کمبود آهن کمک کند

ویتامین C به جذب آهن هِم و غیرهِم کمک می کند. از آنجایی که آهن غیرهِم در غذاهایی که می خوریم یافت می شود، خوردن غذاهای غنی از ویتامین C در کنار غذاهای غنی از آهن مفید است. سس ترش و شیرین سرشار از ویتامین C است و بنابراین با غذاهای گیاهی یا وعده های غذایی پر از سبزیجات ترکیب می شود.

ممکن است ایمنی را تقویت کند

ویتامین C به عنوان یکی از شناخته شده ترین آنتی اکسیدان های موجود، یک تقویت کننده قوی سیستم ایمنی است که ممکن است به جلوگیری از عفونت یا کاهش زمان بهبودی کمک کند. افزایش مصرف غذاهای غنی از ویتامین C ضرری ندارد. اگرچه سس ترش و شیرین ممکن است تأثیر زیادی نداشته باشد، اما حاوی ویتامین C است.

 

آلرژی

برخی از دستور العمل های سس شیرین و ترش ممکن است حاوی سویا و گلوتن باشند. اگر به سویا حساسیت دارید یا نیاز به رژیم غذایی بدون گلوتن دارید، قبل از خرید برچسب ها را بخوانید یا از سرور بپرسید. همچنین می توانید سس ترش و شیرین خود را در خانه با آمینوهای مایع به عنوان جایگزین سویا و بدون گلوتن درست کنید.

 

اثرات نامطلوب

اگر رژیم غذایی کم سدیم دارید یا به نمک حساس هستید، ممکن است بخواهید مصرف سس سویا را محدود کنید. با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در مورد بهترین روش برای محدود کردن مصرف سدیم صحبت کنید.

انواع

انواع مختلفی از سس ترش و شیرین وجود دارد از جمله بدون نمک، کم سدیم، بدون مواد نگهدارنده، بدون قند، بدون گلوتن، بدون سویا و وگان. بنابراین، شما نباید هیچ مشکلی در یافتن یک مورد مطابق با نیازهای خود داشته باشید.

ذخیره سازی و ایمنی مواد غذایی

سس ترش و شیرین اگر بعد از باز کردن در یخچال نگهداری شود بهتر است. اگر به درستی نگهداری شود، سس ترش و شیرین تا تاریخ انقضا روی بطری باقی می ماند. سس ترش و شیرین خانگی باید در یخچال نگهداری شود و بعد از ۱ ماه دور ریخته شود

https://www.verywellfit.com/

 

اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter

منبع مقاله

مقالات مرتبط