چگونه کمتر غذا بخوریم

چگونه کمتر غذا بخوریم

چگونه کمتر غذا بخوریم ؟ پرخوری یکی از دلایل بلای فعلی چاقی ما است. بنابراین برای کسانی از ما که مشکل وزن داریم، هر چیزی که به ما کمک کند غذا خوردن خود را محدود کنیم، خبر خوشایند است.

استراتژی برنده شدن می تواند به سادگی خوردن از یک کاسه کوچکتر یا انتخاب نوع مناسب غذاهایی باشد که هوس شما را برای بیشتر ارضا کند.

باربارا رولز در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا و برایان وانسینک در دانشگاه ایلینوی (در کورنل از سال ۲۰۰۵) آزمایش‌های هوشمندانه‌ای در خصوص چگونه کمتر غذا بخوریم انجام داده‌اند تا نشان دهند که چگونه عوامل محیطی به طور ناخودآگاه بر میزان غذا خوردن ما تأثیر می‌گذارند.

برای مثال، در یک آزمایش، به ۸۵ کارشناس تغذیه که به افتخار همکارشان در اجتماع بستنی شرکت می کردند، به طور تصادفی یک کاسه کوچک یا بزرگتر و یک قاشق بستنی کوچک یا بزرگتر داده شد تا خودشان را با آن سرو کنند.

بدون آگاهی از آن، این متخصصان تغذیه زمانی که کاسه ها و اسکوپ های بزرگتر به آنها می دادند، بستنی بیشتری برای خود سرو می کردند.

علاوه بر استفاده از کاسه‌ها و بشقاب‌های کوچک‌تر برای کاهش حجم و مصرف، در اینجا چند پیشنهاد دیگر از Rolls و Wansink در مورد راه‌هایی برای کاهش مصرف غذا وجود دارد:

 هنگام سرو کردن یا هنگام غذا خوردن از کاسه از قاشق های کوچکتر استفاده کنید.

 لیوان های  کوتاه و پهن را با لیوانهای بلند و باریک جایگزین کنید.

 توجه داشته باشید که موسیقی ملایم و نور شمع باعث می شود افراد در وعده غذایی بیشتر معطل بمانند و در نتیجه بیشتر غذا بخورند.

 هنگام صرف غذا، سبد نان را قبل از اینکه غذا را کامل کنید، بردارید. همچنین  قسمتی از غذا را برای بردن خانه بسته بندی کنید.

 فقط هنگام نشستن پشت میز غذا بخورید و از حواس پرتی روزنامه، تلویزیون یا رادیو خودداری کنید.

 غذاهای وسوسه انگیز را در مکان های نامناسب مانند بالای کمد نگهداری کنید و آنها را در فویل بپیچید تا کمتر دیده شوند.

 غذاهای سالم تر و کم تراکم را در جلوی یخچال و غذاهای سالم تر را در پشت یخچال قرار دهید.

 ظرف شیرینی را با یک ظرف میوه جایگزین کنید.

 برای شروع وعده های کوچک شام سرو کنید و کاسه ها یا بشقاب های سرو را از روی میز بردارید تا غذای دوم را از هم دور نگه دارید.

 ظرف آب نبات را دور از دسترس یا دور از دید قرار دهید – یا آن را به طور کلی حذف کنید.

علاوه بر این استراتژی‌های محیطی، انتخاب شما برای خوردن کدام غذا می‌تواند در میزان احساس رضایت شما تفاوت ایجاد کند. دکتر رولز در کتاب جدید خود با عنوان “برنامه غذایی حجمی”، توصیه های خود را بر اساس شواهدی مبنی بر اینکه مردم تمایل دارند تقریباً وزن یکسانی از غذا را هر روز بخورند، استوار می کند.

او بر ارضای گرسنگی با خوردن مقادیر بیشتری از مواد غذایی با کمترین چگالی انرژی تاکید می کند (تراکم انرژی یک غذا بر اساس تعداد کالری در هر وزن معین است). به عنوان مثال، دو فنجان انگور و ¼ فنجان کشمش هر کدام حدود ۱۰۰ کالری دارند، اما حجم بیشتر انگور به احتمال زیاد گرسنگی را برطرف می کند.

رولز پیشنهاد می‌کند که شروع یک وعده غذایی با بخش بزرگی از یک غذای دارای چگالی انرژی کم، مانند سالاد، باعث کاهش مصرف غذا در طول باقیمانده غذا می‌شود. اگر تنقلاتی مانند چیپس سیب زمینی در خانه نگهداری می شود، خرید فقط کیسه های کوچک باعث کاهش تعداد چیپس های مصرفی در یک زمان می شود.

بهتر است، به جای خرید چنین تنقلاتی، هویج یا کرفس آماده را در جلوی یخچال قرار دهید تا شما و فرزندانتان ابتدا به سراغ آنها بروید.

اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter

منبع مقاله

مقالات مرتبط