۶ فایده‌ی شگفت‌انگیز ذرت که باید بدانید

بقراط پزشک مشهور یونانی می‌گوید: «بگذارید غذای شما، دارویتان و دارو، غذای شما باشد.» ما به ندرت به گنجاندن غذاهای غنی از مواد مغذی در رژیم غذایی خود توجه کافی می‌کنیم. غلات، سبزیجات و میوه‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند در رژیم غذایی ما قرار بگیرند تا سالم‌تر بمانیم. یکی از آنها، ذرت است.

ذرت یکی از محبوب‌ترین غلات در جهان است. این غله سرشار از ویتامین‌ها، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها است. مردم معمولا از خوردن ذرت از چوب آن نیز لذت می‌برند و همچنین در غذاهای مختلف نیز از آن استفاده می‌شود.

بیایید در ادامه نگاهی به فواید ذرت بیندازیم.

 

فواید ذرت برای سلامتی

 

انرژی‌بخش است

آیا شما آن فرد مشتاقی هستید که همیشه به دنبال انرژی اضافی است؟ اگر چنین است، می‌توانید انرژی خود را به وسیله‌ی چیزی غیر از نوشیدنی‌های انرژی‌زا افزایش دهید. ذرت دارای کربوهیدرات‌‌های پیچیده‌ای است که با سرعت کمتری تجزیه شده و به همین دلیل برای مدت زمان طولانی‌تری انرژی شما را تامین می‌کند.

حدود ۱۰۰ گرم ذرت، تقریبا ۲۱ گرم کربوهیدرات را شامل می‌شود که نه تنها انرژی فیزیکی را تامین کرده، بلکه عملکرد مناسب مغز و سیستم عصبی را نیز تضمین می‌کند.

 

تعداد گلبول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد

همواره توصیه می‌شود که رژیم‌های غذایی شامل میزان زیادی آهن و ویتامین B12 باشند، زیرا به تشکیل گلبول‌های قرمز کمک می‌کنند. ذرت سرشار از ویتامین B12، اسید فولیک و آهن بوده و با تامین مواد مغذی کافی مورد نیاز برای تولید گلبول‌های قرمز خون تازه، به کاهش ریسک ابتلا به کم‌خونی کمک می‌کند.

 

سطح کلسترول و قند خون را کاهش می‌دهد

مصرف حدود ۱۰ گرم نشاسته‌ی مقاوم حاصل از ذرت می‌تواند پاسخ گلوکز و انسولین را کاهش دهد. روغن ذرت و ذرت شیرین جریان خون را افزایش می‌دهند. همچنین ذرت سرشار از فیبر بوده که با کاهش سطح قند خون، باعث کاهش سطح کلسترول در بیماران دیابتی می‌شود. مصرف منظم این غله، سلامت دستگاه گوارش را بهبود بخشیده و می‌تواند بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۲ را مهار کند.

 

به سلامت چشم کمک می‌کند

ذرت دارای کاروتنوئیدها – لوتئین و زاگزانتین است که برای بینایی مفید هستند. لوتئین و زاگزانتین اغلب به عنوان رنگدانه‌های ماکولا یاد می‌شوند که در شبکیه‌ی چشم وجود دارند تا از هرگونه صدمه‌ای که ممکن است توسط سلول‌های رادیکال آزاد ایجاد شود، جلوگیری کنند.

 

باعث کنترل وزن می‌شود

نشاسته‌ی مقاوم حاصل از ذرت که ذرت پُرآمیلوز نیز نامیده می‌شود، مزایای گوناگونی برای سلامتی دارد. نشاسته‌ی مقاوم به عنوان فیبر غذایی با رقیق کردن چگالی انرژی رژیم غذایی باعث کاهش غذای مصرفی شده که در نتیجه‌ی آن به کنترل وزن کمک می‌کند.

 

بدون گلوتن است

بهترین چیز در مورد ذرت این است که در فرم طبیعی خود، گلوتن ندارد. افرادی که تحمل گلوتن را ندارند، میتوانند ذرت و آرد ذرت را در شکل طبیعی مصرف کنند.

 

به طور خلاصه، ذرت یکی از غلات مهم است که می‌توانید آن را به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود مصرف کنید تا خودتان را سالم نگه دارید. در هر صورت، همواره توصیه می‌شود که اگر در زمینه‌ی رژیم غذایی هرگونه شک یا نگرانی‌ای دارید، با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter

منبع مقاله

مقالات مرتبط