نکاتی برای سالادها

در مورد سالادها به نکات ذیل توجه کامل داشته باشید:
سالاد غذائی است مطبوع و لذیذ که علاوه بر داشتن مواد مغذی اشتهای انسان را برای خوردن غذاهای دیگر تحریک می‌نماید و به همین دلیل اغلب سالادها را در اول قبل از هر غذائی سرو می‌کنند با خوردن سالاد می‌توانیم سلامتی خود را تأمین نمائیم.
علاوه بر اینکه سالاد مطبوع و لذیذ می‌باشد، دارای ویتامین‌های مختلف و مواد معدنی فراوانی هم می‌باشد که بودن یک نوع آن، هر روز سر میز از جمله غذای لازم و واجب است.
سالاد انواع و اقسام دارد در هر فصل و موقعیت فرق می‌کند می‌توانیم سالاد را به‌عنوان پیش غذائی یا غذای اصلی و یا با غذا و همچنین به‌عنوان دسر میل کنیم.

انواع سالاد:

پیش غذا یا اردور مثل سالاد گوجه فرنگی تخم مرغ و یا سبزی‌های تازه یا ساردین و همچنین سالادهائی که از بعضی موجودات دریائی می‌توان درست کرد.
سالادهائی که باید با غذا خورد – سالاد کاهو – و سالادهای سبز دیگر مثل اندیو اسفناج – بولاغ اوتی و کنگر خام (کنگر خام سبزی ایست بسیار مفید که تا به حال فقط برای خورش و ماست و کنگر استفاده می‌کردیم و در هر دو وضع از پخته آن استفاده می‌نمودیم حال ما می‌توانیم کنگر خام را مثل سبزی‌های دیگر سالاد کنیم که هم مفید است و هم تنوعی در سالادهای امروزی به‌وجود آمده و کبد را هم سالم نگاه می‌دارد.)
سالادهای میوه با ژله و یا با مایونز – کلم پیچ سفید و یا قرمز که هر دو بسیار لذیذ و مفیدند و گذشته از اینکه در نظافت و شستشوی آن باید فوق العاده دقت کنیم می‌باید در موقع بریدن آن هم کارد تیزی بکار ببریم زیرا کلم دارای ویتامین‌های مختلف و مواد معدنی است که در موقع بریدن و خرد کردن اگر کارد کند باشد آب کلم بیرون آمده تمام ویتامین آن با آب آن خارج می‌شود و بقیه آن برای خوردن چندان مفید نیست تمام این سالادها را می‌توان با سس‌های مختلف مایونز – سس فرانسه یا سس رنچ درست کرده آماده نمود.

 

سالادهائی که به عوض غذای اصلی می‌توان از آنها استفاده کرد مثل سالاد تخم مرغ – گوشت و مایونز – سالاد سیب زمینی و مرغ و مایونز – سالاد ماکارونی وسالاد لوبیا چیتی – سالاد بعضی حیوانات دریائی – سالاد مخلوط هم است که گاهی می‌توان از سبزیجات باقیمانده درست بنمائیم.
سالادهائی که به‌عنوان دسر می‌توان از آن استفاده نمود سالاد میوه و گاهی بعوض مایونز از خامه و شکر و یک نوع سس مخصوص دسر استفاده می‌کنیم و همچنین میوه و ژله که از ژلاتین شیرین درست شده است.
سالادهایی که مخصوص مهمانی است مثل سالاد آناناس – سالاد طالبی و یا سالادهای دیگر که به‌طور مجلل میتوان تزئین نمود.

روش سرو کردن انواع سالاد:

 

الف – اگر بخواهیم سالاد را اول سرو کنیم و تنها خورده شود باید قبل از اینکه افراد سر میز می‌آیند در کاسه یا بشقاب مخصوص سالاد به‌طوری که انفرادی کشیده و برای هر نفر در جلو ، وسط آنجائی که بشقاب غذا گذارده می‌شود قرار دهیم.
ب – اگر بخواهیم سالاد را با غذا بخوریم در طرف دست چپ بشقابی قرار می‌دهیم که مخصوص سالاد باشد و بعداً سالاد را سرو میکنیم و هر کسی برای خودش بر میدارد و ما می‌توانیم ظرف سالاد را به‌یکدیگر رد کنیم.
ج – اگر برای بشقاب سالاد جا نبود و میز شلوغ بود باید از بشقاب نان که قسمت چپ بالای چنگال قرار گرفته است استفاده نمائیم و از بشقاب نان صرف نظر کنیم. سس سالاد را می‌توان داخل سالاد نمود و یا به تنهایی سرو کرد – البته اگر سس را به تنهایی سرو کنیم سالاد تردتر و قشنگ‌تر و تازه‌تر خواهد ماند و می‌توانیم.
د – سالاد را می‌توان داخل برگ کاهو و یا برگ کلم سرو کرد و اغلب اشخاص در شک و تردید هستند که آیا می‌توانند برگ کاهو و یا کلم را هم بخورند البته برگ کاهو و کلم بسیار نافع و لذیذ و خوب است و میتوان پس از خوردن سالاد داخل آن از برگ کاهو یا کلم هم استفاده نمود.

برای تهیه سالادها به نکات ذیل توجه کامل داشته باشید:

سس سالاد باید نزدیک صرف سالاد با آن مخلوط شود زیرا در صورتی‌که سس زودتر در سالاد بریزیم سبزی‌ها پلاسیده می‌شوند و آب می‌اندازند.
سرکه سالاد به‌طور متوسط باید یک سوم روغن زیتون باشد مگر آنکه سالاد را ترش تر دوست داشته باشیم.
نمک و فلفل را باید در سرکه حل کنیم و بعد روغن روغن زیتون را به آن اضافه نمائیم.
در صورتی‌که بخواهیم در سالاد سیب زمینی بریزیم ، سیب زمینی را اول با سرکه و نمک و فلفل مخلوط می‌کنیم ، بعد روغن زیتون را می‌ریزیم زیرا در این صورت ترشی بهتر جذب سیب زمینی می‌شود.
در صورت مصرف کنسرو قارچ احتیاج به سرخ کردن ندارد.

اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter

منبع مقاله

مقالات مرتبط