درباره هالووین

هالووین تعطیلاتی است که هر ساله در ۳۱ اکتبر برگزار می شود و هالووین ۲۰۲۰ در روز شنبه ، ۳۱ اکتبر برگزار می شود. این سنت از جشنواره سلتیک باستانی Samhain شروع می شود ، زمانی که مردم آتش سوزی می کردند و برای دفع ارواح لباس می پوشیدند. در قرن هشتم ، پاپ گریگوری سوم اول نوامبر را به عنوان زمان تکریم مقدسین تعیین کرد. به زودی ، روز همه مقدسین برخی از سنتهای Samhain را در خود جای داد. شب قبل به عنوان All Hallows Eve ، و بعداً Halloween شناخته می شد. با گذشت زمان ، هالووین به یک روز فعالیتهایی مانند ترفندهای درمانی ، فانوس های حکاکی ، مجالس جشن ، استفاده از لباس ها و خوراکی های بزرگ تبدیل شد.
ریشه های باستانی هالووین

ریشه های هالووین به جشنواره سلتیک Samhain (تلفظ sow-in) برمی گردد. سلت ها که ۲۰۰۰ سال پیش زندگی می کردند ، بیشتر در منطقه ای که اکنون ایرلند ، انگلستان و شمال فرانسه است ، در ۱ نوامبر سال جدید خود را جشن گرفتند.
این روز پایان تابستان و برداشت و آغاز زمستان تاریک و سرد بود ، زمانی از سال که اغلب با مرگ انسان همراه بود. سلت ها معتقد بودند که شب قبل از سال جدید ، مرز بین جهان زنده ها و مردگان کمرنگ شده است. آنها در شب ۳۱ اکتبر سامهین را جشن گرفتند ، زمانی که اعتقاد بر این بود که ارواح مردگان به زمین بازگشتند.
سلت ها علاوه بر ایجاد مشکل و آسیب رساندن به محصولات ، فکر می کردند که وجود ارواح اخروی باعث می شود که درویدها یا کشیش های سلتیک بتوانند در مورد آینده پیش بینی کنند. این پیشگویی ها برای مردمی که کاملاً به دنیای طبیعی ناپایدار وابسته اند ، منبع مهم راحتی در زمستان طولانی و تاریک بود.
برای یادآوری این واقعه ، درویدها آتش های بزرگ عظیم ساختند ، جایی که مردم برای سوزاندن محصولات و حیوانات به عنوان قربانی برای خدایان سلتیک جمع شدند. در طول جشن ، سلت ها لباس هایی را می پوشیدند که معمولاً از سر و پوست حیوانات تشکیل شده بود و سعی می کردند بخت یکدیگر را بازگو کنند.
هنگامی که جشن به پایان رسید ، آنها آتش کوره های خود را ، که اوایل عصر همان روز خاموش کرده بودند ، از آتش مقدس دوباره روشن کردند تا از آنها در زمستان آینده محافظت کند.
آیا می دانید؟ یک چهارم شیرینی های سالانه فروخته شده در ایالات متحده برای هالووین خریداری می شود.
تا سال ۴۳ بعد از میلاد ، امپراتوری روم اکثر قلمرو سلتیک را فتح کرده بود. در طول ۴۰۰ سال حاکمیت آنها بر سرزمین های سلتیک ، دو جشنواره با منشأ رومی با جشن سنتی سلتیک Samhain ترکیب شد.
اولین آنها Feralia بود ، روزی در اواخر اکتبر که رومی ها به طور سنتی مرگ مردگان را گرامی می داشتند. روز دوم روزی برای بزرگداشت پومونا ، الهه میوه و درخت رومی بود. نماد پومونا سیب است و گنجاندن این جشن در Samhain احتمالاً سنت بوبینگ سیب را توضیح می دهد که امروزه در هالووین انجام می شود.
روز همه مقدسین
در ۱۳ مه سال ۶۰۹ میلادی ، پاپ بونیفاس چهارم پانتئون را به احترام همه شهدای مسیحی در رم تقدیم کرد و جشن کاتولیک روز همه شهدا در کلیسای غربی برقرار شد. پاپ گرگوری سوم بعداً جشنواره را گسترش داد و شامل همه مقدسین و همچنین همه شهدا شد و مراسم احترام را از ۱۳ مه به اول نوامبر منتقل کرد.
در قرن ۹ ، نفوذ مسیحیت به سرزمین های سلتی گسترش یافته بود ، جایی که به تدریج با آئین های قدیمی سلتی ترکیب شده و جایگزین آنها شد. در سال ۱۰۰۰ بعد از میلاد ، این کلیسا ۲ نوامبر All Souls ’Day را به عنوان روز احترام به مردگان قرار داد. امروزه به طور گسترده اعتقاد بر این است که این کلیسا در تلاش است جایزه مردگان سلتیک را با تعطیلات مربوط به مجازات کلیسا جایگزین کند.
All Souls ’Day  به طور مشابه Samhain جشن گرفته شد، با آتش سوزی های بزرگ ، موکب ها و لباسهای مقدسین ، فرشتگان و شیاطین. به جشن روز همه مقدسین All-hallows یا All-hallowmas (از انگلیسی Alholowmesse به معنای روز مقدسین) نیز گفته می شد و شب قبل از آن ، شب سنتی Samhain در آیین سلتیک ، All-Hallows نامیده می شد. حوا و سرانجام هالووین.
هالووین به آمریکا می آید
جشن هالووین در استعمار جدید انگلیس به دلیل سیستم های اعتقادی سختگیرانه پروتستان در آنجا بسیار محدود بود. هالووین در مریلند و مستعمرات جنوبی بسیار بیشتر بود.
همانطور که عقاید و آداب و رسوم اقوام مختلف اروپایی و سرخپوستان آمریکایی بهم خورد ، یک نسخه کاملاً آمریکایی از هالووین ظهور کرد. اولین جشن ها شامل “مهمانی های بازی” بود که رویدادهای عمومی برای جشن گرفتن محصول بود. همسایه ها داستان مردگان را تعریف می کردند ، از بخت یکدیگر می گفتند ، می رقصیدند و آواز می خواندند.
آیا می دانید؟ افراد بیشتری ، به ویژه هزاره ها ، برای حیوانات خانگی خود لباس می خرند. ۲۰ درصد در سال ۲۰۱۸ این کار را انجام دادند در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۷ ۱۶ درصد بود.
در جشن های هالووین استعماری نیز داستان های ارواح و انواع شیطنت ها پخش می شد. در اواسط قرن نوزدهم ، جشن های سالانه پاییز معمول بود ، اما هنوز جشن هالووین در همه جای کشور برگزار نمی شد.
در نیمه دوم قرن نوزدهم ، آمریکا مملو از مهاجران جدید شد. این مهاجران جدید ، به ویژه میلیون ها ایرلندی فرار از قحطی سیب زمینی ایرلند ، به محبوب شدن جشن هالووین در سطح ملی کمک کردند.

تاریخچه ترفند یا درمان

با قرض گرفتن از سنت های اروپایی ، آمریکایی ها شروع به لباس پوشیدن کردند و خانه ای به خانه دیگر خواستند غذا یا پول بپردازند ، روشی که در نهایت به سنت “ترفند یا درمان” امروز تبدیل شد. زنان جوان معتقد بودند که در هالووین می توانند با انجام ترفندهایی با نخ ، تکه سیب یا آینه ، نام یا ظاهر شوهر آینده خود را الهی کنند.
در اواخر دهه ۱۸۰۰ ، حرکتی در آمریکا صورت گرفت که هالووین را بیشتر در مورد اجتماعات و اجتماعات همسایگان تشکیل می داد تا در مورد ارواح ، شوخی ها و جادوگری ها. در اوایل قرن ، مهمانی های هالووین برای کودکان و بزرگسالان به متداول ترین روش برای جشن گرفتن این روز تبدیل شد. مهمانی ها بر روی بازی ها ، غذاهای فصل و لباس های جشن متمرکز بودند.
روزنامه ها و رهبران جامعه والدین را ترغیب کردند که هر چیز “ترسناک” یا “ناخوشایند” را از جشن های هالووین بردارند. به دلیل این تلاش ها ، هالووین در ابتدای قرن بیستم بیشتر رنگهای خرافی و مذهبی خود را از دست داد.

مهمانی های هالووین

در دهه های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ ، هالووین به یک تعطیلات سکولار اما جامعه محور تبدیل شده بود ، و رژه ها و مهمانی های هالووین در سطح شهر به عنوان سرگرمی ویژه برگزار می شد. علی رغم تلاش های بسیاری که در بسیاری از مدارس و جوامع انجام شده ، در این مدت خرابکاری ها باعث آزار برخی از جشن ها در بسیاری از جوامع شد.
در دهه ۱۹۵۰ ، رهبران شهر خرابکاری را با موفقیت محدود کردند و هالووین به تعطیلاتی تبدیل شد که عمدتا متوجه جوانان بود. به دلیل تعداد بالای کودکان خردسال در دوره رونق نوزادی دهه پنجاه ، مهمانی ها از مراکز مدنی شهر به داخل کلاس یا خانه نقل مکان کردند ، جایی که می توان آنها را به راحتی اقامت داد.
بین سالهای ۱۹۲۰ و ۱۹۵۰ ، شیوه قرنها قدیمی ترفند یا درمان نیز احیا شد. ترفند یا روش درمانی یک روش نسبتاً ارزان برای اشتراک کل جشن هالووین برای کل جامعه بود. از نظر تئوری ، خانواده ها همچنین می توانند با تهیه خوراکی های کوچک به کودکان محله ، از ترفندهای بازیگرانه جلوگیری کنند.
بنابراین ، یک سنت جدید آمریکایی متولد شد و به رشد خود ادامه داد. امروز ، آمریکایی ها سالانه حدود ۶ میلیارد دلار برای هالووین هزینه می کنند و این دومین تعطیلات تجاری این کشور پس از کریسمس است.

فیلم های هالووین

صحبت از موفقیت تجاری ، فیلم های ترسناک هالووین سابقه طولانی بودن در فروش گیشه را دارند. فیلم های کلاسیک هالووین شامل حق رای دادن “Halloween” می باشد که بر اساس فیلم اصلی ۱۹۷۸ به کارگردانی جان کارپنتر و با بازی دونالد پلاسانس ، نیک قلعه ، جیمی لی کرتیس و تونی موران ساخته شده است. در فیلم “هالووین” پسر جوانی به نام مایکل مایرز خواهر ۱۷ ساله خود را به قتل می رساند و به زندان محکوم می شود ، فقط برای فرار از نوجوانی در شب هالووین و جستجوی خانه قدیمی خود و هدف جدید.
این فیلم ترسناک کلاسیک به دلیل موسیقی متن مجلل آن قلمداد می شود و از ۱۱ فیلم دیگر در این حق رای دادن الهام گرفته و “فیلمهای کثیف” دیگر مانند “جیغ” ، “کابوس در خیابان نارون” و “جمعه ۱۳” الهام گرفته شده است. دنباله مستقیم فیلم اصلی “Halloween” در سال ۲۰۱۸ با بازی جیمی لی کرتیس و نیک قلعه منتشر شد. بیشتر فیلم های خانوادگی هالووین شامل “Hocus Pocus” ، “The Nightmare Before Christmas” ، “Beetlejuice” و “It’s the Great Pumpkin، Charlie Brown” است.

All Souls Day  Soul Cakes

سنت ترفندها و معالجه های هالووین آمریکایی احتمالاً به اوایل رژه روز All Souls ’Day در انگلیس برمی گردد. در طول این جشن ها ، شهروندان فقیر طلب غذا می کردند و خانواده ها در ازای قولشان برای دعای خویشاوندان خانواده ، به آنها شیرینی هایی با عنوان “کیک روح” می دادند.
توزیع کیک های روح توسط کلیسا تشویق می شد و راهی برای جایگزینی روش قدیمی ترک غذا و شراب برای ارواح پرسه زدن بود. این رویه که بعنوان “روحیه دادن” نامیده می شد ، سرانجام توسط کودکانی که به خانه های محله خود سر می زدند و به آنها آرد ، غذا و پول می دادند ، انجام شد.
سنت لباس پوشیدن برای هالووین هم ریشه اروپایی دارد و هم سلتیک. صدها سال پیش ، زمستان زمانی نامطمئن و ترسناک بود. منابع غذایی اغلب کم بود و برای بسیاری از مردم که از تاریکی می ترسیدند ، روزهای کوتاه زمستان پر از نگرانی دائمی بود.
در هالووین ، وقتی اعتقاد بر این بود که ارواح به دنیای زمینی بازمی گردند ، مردم تصور می کردند اگر خانه های خود را ترک کنند با ارواح روبرو می شوند. برای جلوگیری از شناخته شدن توسط این ارواح ، مردم هنگام خروج از خانه خود بعد از تاریکی هوا ماسک می زدند تا ارواح آنها را به عنوان روحیات دیگر اشتباه بگیرند.
در هالووین ، مردم برای دور نگه داشتن ارواح از خانه های خود ، کاسه های غذا را بیرون از خانه های خود قرار می دادند تا از ارواح دلجویی کرده و از ورود آنها جلوگیری کنند.

گربه های سیاه و ارواح

هالووین همیشه تعطیلاتی پر از رمز و راز ، جادو و خرافات بوده است. این جشنواره به عنوان جشنواره سلتیک پایان تابستان آغاز شد که طی آن مردم به ویژه با نزدیکان و دوستان درگذشته احساس نزدیکی می کردند. برای این روحیه های دوستانه ، آنها مکانهایی را سر میز شام قرار دادند ، در آستانهای خانه و کنار جاده پذیرایی گذاشتند و شمع روشن کردند تا به عزیزانشان کمک کنند تا به دنیای روح بازگردند.
ارواح امروز هالووین اغلب ترسناک تر و بدخواه ترسیم می شوند و آداب و رسوم و خرافات ما نیز ترسناک ترند. ما از ترس از اینکه ممکن است بدشانسی برای ما بیاورند از عبور از مسیرهای گربه های سیاه پرهیز می کنیم. این ایده ریشه در قرون وسطی دارد ، زمانی که بسیاری از مردم معتقد بودند جادوگران با تبدیل شدن به گربه های سیاه از شناسایی جلوگیری می کنند.
به همین دلیل سعی می کنیم زیر نردبان راه نرویم. این خرافات ممکن است ناشی از مصریان باستان باشد ، آنها معتقد بودند که مثلث ها مقدس هستند (همچنین ممکن است ربطی به این واقعیت داشته باشد که راه رفتن در زیر یک نردبان متمایل نسبتاً ناامن است). و به خصوص در حوالی هالووین ، سعی می کنیم از شکستن آینه ها ، قدم گذاشتن روی شکاف های جاده یا ریختن نمک جلوگیری کنیم.
خواستگاری هالووین و آئین های کمتر شناخته شده
اما در مورد سنت ها و اعتقادات هالووین که افراد فریبکار امروزی همه چیز را فراموش کرده اند ، چه می کنید؟ بسیاری از این آئین های منسوخ به جای گذشته و آینده به جای مرده ، به آینده توجه داشتند.
به ویژه ، بسیاری از کارها با کمک به زنان جوان در شناسایی همسران آینده خود و اطمینان دادن به آنها بود که روزی ازدواج می کنند – با شانس ، در هالووین بعدی -. در ایرلند قرن هجدهم ، یک آشپز خواستگاری ممکن است یک حلقه را در شب هالووین در سیب زمینی له شده خود دفن کند ، به این امید که عشق واقعی را به غذاخوری پیدا کند.
در اسکاتلند ، فالگیران توصیه کردند که یک زن جوان واجد شرایط برای هر یک از خواستگاران خود یک فندق نامگذاری کند و سپس آجیل ها را به داخل شومینه بریزد. داستان ادامه داد: مهره ای که بیش از آنکه منفجر شود یا منفجر شود ، به خاکستر تبدیل شد و نشان دهنده شوهر آینده این دختر بود. (در برخی از نسخه های این افسانه ، عکس این قضیه صادق بود: مهره ای که سوخته بود نمادی از عشقی بود که دوام نخواهد داشت.)
در داستان دیگری گفته شده بود که اگر یک زن جوان شب هالووین قبل از خواب معجونی شیرین از گردو ، فندق و جوز هندی بخورد ، خواب شوهر آینده اش را می دید.
زنان جوان پوست سیب را روی شانه های خود انداختند ، به این امید که این لایه برداری ها به صورت حروف اول شوهر آینده شان روی زمین بیفتد. سعی کردند با آینده نگری در زرده های تخم مرغ شناور در یک کاسه آب ، در مورد آینده خود بیاموزند و جلوی آینه ها در اتاق های تاریک ایستادند ، شمع هایی را به دست گرفتند و از روی شانه های خود به دنبال چهره های همسر خود بودند.
سایر آیین ها از رقابت بیشتری برخوردار بودند. در بعضی از مهمانی های هالووین ، اولین مهمان که می تواند در شکار شاه بلوط گاو کوهی پیدا کند اولین کسی است که ازدواج می کند. در برخی دیگر ، اولین سیب زمینی موفق اولین راهرو است.
مطمئناً ، خواه ما از مشاوره ای عاشقانه می خواهیم یا سعی در جلوگیری از هفت سال بدشانسی داریم ، هر یک از این خرافات هالووین به حسن نیت همان “ارواح” اعتماد می کند.

اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter

منبع مقاله

مقالات مرتبط