ترشی و هزار خاصیت

ترشی بندری مهرام یکی از خوشمزه ترین ترشی ها می باشد که تشکیل شده از : سرکه، بادمجان، خیارشور، هویج، گل کلم، موسیر، رب گوجه فرنگی، نمک، فلفل قرمز، ادویه مخصوص و سبزیجات معطر

هر کدام از این موارد تشکیل دهنده خواص زیادی دارد:

فواید بادمجان

بادمجان دارای خواص تغذیه ای بسیار مفید است به شرط این که سرخ نشود.

* از ویتامین های موجود در بادمجان می توان به ویتامین های گروه Bمخصوصا  B1و B6 ، ویتامین A و C و مواد معدنی مختلف از جمله کلسیم، فسفر، مس، گوگرد، منیزیم، پتاسیم و آهن اشاره کرد.

* علاوه بر ویتامین ها و املاح یاد شده، بادمجان دارای فیتونوترینت هایی است که خاصیت آنتی اکسیدانی فوق العاده ای دارند. فیتونوترینت های موجود در بادمجان شامل اجزای فنولیکی مانند کافئیک و کلوروژنیک اسید(chlorogenic acid) و فلاوونوئیدها مانند ناسونین(nasunin) می باشند. اجزای فنولیکی دارای خاصیت ضد سرطانی، ضدکلسترول بد خون و ضد ویروسی می باشد.

* این گیاه حاوی فیبر بالایی است از این رو برای درمان یبوست و کاهش کلسترول مفید است.

* تحقیقات جدید نشانگر آن است که بادمجان دارای ماده ای ضد تشنج است و در درمان صرع اثر بسیار خوبی دارد.

* بادمجان کالری پایینی دارد (هر ۱۰۰ گرم آن دارای ۳۵ کیلوکالری انرژی است)، به همین دلیل برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند، مفید است.

* به علاوه انیس گلایسمی پایین آن(کمتر از ۱۵)، موجب شده است که برای بیماران دیابتی نیز سودمند باشد.

* بادمجان به دلیل داشتن پتاسیم بالا و سدیم پایین، برای کاهش فشار خون بسیار سودمند است.

 

فواید گل کلم

گل کلم و سایر گیاهان خانواده (Crucifrous) مانند بروکلی، کلم و کلم پیچ حاوی موادی هستند که  از مبتلا شدن به سرطان جلوگیری می‌نماید. این مواد آنزیمهای فعال کننده که عامل سرطان در بدن هستند را متوقف می‌سازند. دارای ویتامین C,K,B6,B5,B3 و پتاسیم ، منگنز، فیبر، فولات، فسفر می باشد.
همانطور که می‌دانیم گیاهان (Crucifrous) حاوی گلوکز نیالات و تیوسنرات( glucosinolates and thiocyanates) می‌باشند. این مواد توانایی کبد را برای دفع مسمومیت بالا می برند. اگر مولکولهای سمی به سرعت توسط کلیه از بین نروند، می‌توانند همه سلولها را از جمله DNA، تخریب نمایند. این تخریب می‌تواند باعث رشد غیر قابل کنترل سلولها گردد.

  جلوگیری از ابتلاء به آرتروز

 دانشمندان در مطالعه‌ای مشاهده نموده‌اند که غذاهایی که حاوی ویتامینC، هستند مانند گل کلم از التهابات استخوانی مانند آرتروز جلوگیری می‌نمایند. یافته‌های جدیدی که در سالنامه بیماریهای رماتیسم منتشر شده است نشان داده که این مطالعات بر روی ۲۰۰۰۰ فرد انجام گرفته که قبل از شروع این آزمایشات هیچ‌گونه بیماری آرتروزی نداشته‌اند.

 آزمایشات نشان دادند افرادی که مصرف غذاهای حاوی ویتامین C در آنها کمتر است ۳ برابر ریسک ابتلاء به آرتروز در آنها بیشتر از افرادی است که مصرف غذاهای مملو از ویتامینC در آنها زیاد است.

 فواید موسیر

موسیر سرشار از ویتامین C، پتاسیم، فیبر، اسید فولیک، کلسیم و آهن است و منبع خوبی از پروتئین محسوب می شود، بنابراین یک سبزی مفید برای سبزی خواران می باشد.

* موسیر دارای ترکیبات سولفوری مانند آلیل پروپیل دی سولفید و فلاوونوئیدهاییی از قبیل کوئرستین است. بررسی ها نشان داده اند افرادی که به میزان زیادی از فلاوونوئیدها مصرف می کنند، شانس پیشرفت سرطان، بیماری های قلبی و دیابت در آن ها کاهش می یابد. از دیگر خواص فلاوونوئیدها، اثرات آنتی باکتریال آن ها می باشد. همچنین این مواد، دارای خواص  ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد آلرژی هستند.

* موسیر در حذف سموم از بدن، به کبد کمک می کند.

* همچنین موسیر حاوی ساپونین ها می باشد که این ماده در مهار و کشتن سلول های سرطانی نقش دارد.

* موسیر دارای خواص شفابخش زیادی است که از آن جمله می توان به تولید پروستاگلاندین ها و رقیق نمودن خون اشاره نمود.

* مصرف موسیر تأثیر مثبتی بر دستگاه اعصاب مرکزی دارد و سردردهای میگرنی را کاهش می ‌دهد.

* از دیگر خواص موسیر می توان به تقویت قدرت جنسی، افزایش دفع ادرار، التیام‌ دهنده و ترمیم‌ کننده زخم ‌ها و تسکین‌ دهنده التهاب طحال و کبد اشاره کرد.

* موسیر به سیستم قلبی – عروقی، تنظیم فشار خون و کاهش چربی ‌های خون کمک می ‌کند و از تصلب شرایین جلوگیری می‌ کند.

اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter

منبع مقاله

مقالات مرتبط