چرا به مواد غذایی افزودنی و رنگ اضافه می شود؟

اگر  علاقمند به کاشت محصول و برداشت و پخت طولانی محصول داشته باشیم، نیازی به مواد افزودنی نیست و هم چنین در صورت پذیرفتن ریسک فاسد شدن غذا، نیازی به مواد افزودنی ندارید. بسیاری از مصرف کنندگان به تکنولوژی اعتماد می کنند در زیر دلایل افزودن مواد افزودنی و رنگ ها اورده شده است:

  • برای تازگی و حفاظت محصول:

برای جلوگیری از فساد محصول از قارچ و باکتری از مواد نگهدارنده استفاده می کنند، علاوه بر حفظ کیفیت محصول

یک سری از مواد نگهدارنده (آنتی اکسیدان) باعث می شود که غذاهایی که حاوی روغن هستند طعم خود را از دست بدهند آنها هم چنین باعث می شوند میوه هایی چون سیب که به زودی در مجاورت هوا قهوه ای می شود رنگ خود را حفظ کند.

  • برای بهبود وحفظ ارزش غذایی:

ویتامین ها و مواد معدنی به بسیاری از غذاها اضافه می گردد، برای بهبود ارزش غذایی محصول. این غنی سازی امروزه باعث جلوگیری از سو تغذیه می شود.

  • بهبود طعم ، بافت و ظاهر محصول:

ادویه ، طعم دهنده های مصنوعی و طبیعی و شیرین کننده ها برای بهتر شدن طعم محصول استفاده می شود. یک سری مواد نگهدارنده در بافت محصول کمک می کند و نیاز مشتری را برطرف می کند. بسیاری از مواد از اسیده یا الکلی شدن محصول جلوگیری  می کنند و بعضی در حفظ طعم و کاهش چربی کمک می کند.

در زیر لیست مواد افزودنی که در غذاهای استفاده می شود با دلیل آن آورده شده است:

مواد کاربرد مثال
مواد نگهدارنده جلوگیری از فساد مواد غذایی را از باکتری ها ، کپک ، قارچ ، یا مخمر، جلوگیری از تغییر در رنگ ، عطر ، طعم ، بافت و ترشیدگی ؛ حفظ تازگی سس ، ژله ، نوشابه ، محصولات پخته شده ، گوشت ، روغن ، غلات ، میان وعده غذاها ، میوه ها و سبزیجات
شیرین کننده ها برای شیرین کردن بدون کالری نوشیدنی ها و عرقیات ، کالاهای پخته ، جایگزین قند ، بسیاری از غذاهای آماده
افزودنی های رنگی از دست دادن رنگ به دلیل قرار گرفتن در معرض نور ، هوا ، درجه حرارت ،رطوبت و نوع انبار ؛ تنوع در رنگ ؛بهبود رنگ است که به طور طبیعی رخ می دهد بسیاری از غذاهای فراوری شده ، (آب نبات ها ، غذاهای میان وعده ، مارگارین ،پنیر ، نوشابه ، مربا / ژل ، پودینگ )
طعم و ادویه افزودن طعم خاص دسر محتوی ارد برنج و تخم مرغ،  کیک مخلوط ، سس سالاد ، آب نبات ، نوشابه ، بستنی ،BBQ سس
افزایش دهنده طعم بهبود دهنده طعم غذا بسیاری از غذاهای آماده
چربی جایگزین احساس طعم خامه ای برای غذاهای کم چرب سس ، دسر یخ زده ، کیک
و مخلوط دسر ، فراورده های لبنی
مواد مغذی جایگزین ویتامین ها و مواد معدنی از دست رفته آرد ، نان ، غلات ، برنج ، ماکارونی ، مارگارین ، نمک ،شیر ، نوشابه میوه ها ، کافه ها انرژی ، صبحانه فوری، نوشابه
امولسیون براق نگهداشتن  مواد اولیه ، جلوگیری از هم پاشیدن ، نگه داری محصولات ، کاهش چسبندگی ، تبلور و کمک به حل راحت تر محصولات سس سالاد ، کره بادام زمینی ، شکلات ، مارگارین ،
دسر یخ زده
تثبیت کننده تولید بافت یکنواخت دسر منجمد ، محصولات لبنی ، کیک ، پودینگ وژلاتین مخلوط ، سس ، مربا و ژله ، سس
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter

منبع مقاله

مقالات مرتبط