۱۴ چاشنی سالم و سس هایی که باید در آشپزخانه خود داشته باشید.

گاهی اوقات این به نظر می رسد که خوردن غذای سالم یعنی نخوردن غذای طعم دار و خوردن سبزیجات پخته و مرغ گریل شده. اما پیشنهاد ما درست کردن غذای خوشمزه و کامل با چاشنی سالم است. یکی از بهترین راه ها برای اضافه کردن طعم با حفظ کالری و چربی ، تهیه سس ها و غذاها و خواباندن و یا درسینگ غذاها با مواد هیجان انگیز است.

در اینجا به شما چاشنی و سس هایی که می تواند طعم سالمی به غذای شما بدهد معرفی کنیم.

تاهینی

این سس خوشمزه از دانه های کنجد ساخته شده است که در غذاهای مدیترانه ای و خاور میانه استفاده می شود. رب تاهینی یکی از اصلی ترین مواد اولیه درغذاهایی چون حموص، بابا غنوش و حلوا، وقتی با  سایر مواد مانند آب، سیر، آبلیمو و ادویه مخلوط می شود. تاهینی پایه سس های درسینگ و مرینید ها و سس ها.

کچاپ

سیب زمینی سرخ کرده غذای سالمی نیست! کچاپ تشکیل شده از سرکه، گوجه فرنگی و نمک و فلفل و ادویه است. در کچاپ با تولید انبوه از شکر و مواد نگهدارنده نیز استفاده می شود.بیشترین مصرف کچاپ برای برگر و هات داگ و هم چنین مواد اولیه سس باربیکیو می باشد یا بشقاب تخم مرغ و کوکو سیب زمینی.

خردل

این سس زرد ملایم بسیار سالم است. دانه خردل سرشار از آنتی اکسیدان و اجزا ضد التهاب است و دارا مواد لازم معدنی از قبسل سلنیوم است. خردل دارای پروسس و مواد نگهداری کمتر ارزش غذایی بالاتری دارندو به نمک درون این سس ها توجه کنید بسیاری از برندها از نمک زیادی در سس های خردل استفاده می کنند. این سس ادویه دار در ساندویج ها ، سبزیجات ، نان شیرمال و هم چنین به عنوان درسینگ در سالد ها و یا مرینید کردن و سس برای اضافه کردن طعم بیشتر کاربرد دارد.

کیمچی

این غذای کره ای به دلیل خوبی در چند سال اخیر در امریکا بسیار متداول شده است. تشکیل شده از کلم و سبزیجات  تخمیر شده، کیمچی یک طعم دهنده بسیار عالی و سالم  برای به غذاهای طعم دار است. کیمچی خوب باید بین ترد و نرم باشد و تعادل بیت ترشی و نمکی و ادویه رو حفظ کند.

هریسا

آیا دوست دارید به زندگیتون ادویه اضافه کنید؟ هریسا یک رب قرمز شفاف که از فلفل قرمز، ادویه، سیر و روغن زیتون تشکیل شده است. در آفریقای شمالی، به عنوان کچاپ شناخته شده است که طعم دهنده سوپ، خورش است و هم چنین به عنوان دیپ یا سس ساندویچ استفاده می شود. دستورآشپزی های زیادی با نعناع و دانه های گشنیز، زیره سبز ، زیره سیاه و برندهایی که دارای گوجه فرنگی هستند.

سس باربیکیو

این سس ادویه دار با یک گوشت آبدار معنا پیدا می کند. متاسفانه بسیاری از برندها محتوی شکر و سدیم و مواد نگهدارنده زیادی است. این سس سالم و سبک و در عین حال لذیذ است. سس باربیکیو را می توان برای برگر، هات داگ، دنده کباب، ماهی، گوشت، مرغ گریل شده، سیب زمینی، پیتزاو سبزیجات.

 

سس پستو

 

این سس خوش عطر سبز اسمش رو از روش درست کردنش گرفته است. این سس با ساییدن توسط هاون تهیه می شود و برای همین نام آن از کلمه ایتالیایی به نام پستاره به معنی خرد کردن گرفته شده است. این روزها تمایل مصرف به استفاده سس های سیردار و یا آمیزش مواد در غذاساز است. پستو به دلیل دارا بودن روغن زیتون، پنیر پارمزان و دانه کاج دارای چربی مفید است. این سس اثر و طعم خود را از ریحان و سیر می گیرد. پستو می تواند با سایر آجیل ها و سبزیجات نیز درست شود به طور مثال کلم و گردو یا جعفری و بادام- اما نوع اصلی آن با همان ترکیب معروف است. پستو برای ساندویچ، پاستا، غذاهای دریایی، تخم مرغ، گوشت و نان تست مناسب است.

سس سویا یا تاماری

این دو سس آسیایی بسیار شبیه به هم هستند ولی در بعضی جهات با هم متفاوت هستند. سس سویا ساخته شده از ترکیب سویا و آرد است در حالی که سس تاماری فقط سویاست. در نتیجه سس تاماری روان تر ، کم نمک تر و غلیظ تر از سس سویاست (بدون گلوتن نیز هست). هر دو به عنوان دیپ، مرینید استفاده می شوند و هم برای سس ها و سوپ ها استفاده می شود.

سس هویسین

هویسین نوعی چینی سس باربیکیو است. همانند سس ژاپنی تریاکی است، این سس غلیظ تر سس سویا است ترکیبی شیرین، شور دارد. این سس معمولا برای اردک پکنی و نوعی غذای چینی به نام مو شو استفاده می شود هم چنین برای غذاهای سرخ کردنی، سوپ، به عنوان مرینید ماهی و گوشت نیز استفاده می شود. برندهای مختلفی از این سس در بازارهای آسیایی وجود دارد.

سس سوفریتو

این سس تند ومعطر است وبه عنوان پایه غذاهای اسپانیایی، پرتغالی و کاربیین و آمریکای لاتین استفاده می شود. سوفریتو یکی از اجزا مهم سوپ ، خورش و برنج و لوبیا، سس های پیچیده دراین فرهنگ است.معمولا با سیر، پیاز، فلفل و گوجه فرنگی به همراه روغن زیتون ساخته شده است.

سس سالسا

الان زمانیش هست که فراتر از تاکو فکر کنید. این ترکیب تکزاسی مکزیکی فوق العاده است برای هر غذایی که  دارای تخم مرغ باشد و یا برگرپیچ (غذاهای مکزیکی همانند برنج و لوبیا، بوریتو، تاکو و انچیلاداس). نوعی از این سس را انتخاب کنید که مواد نگهدارنده و سدیم کمتری داشته باشد .

سس ساتای

این سس در آسیای جنوبی بسیار رایج است مخصوصا تایلند، ویتنام، اندونزی. ساخته شده از بادام زمینی، سس سویا، سیر و ادویه.

این سس بی اندازه خوشمزه است و به عنوان دیپ برای غذاهای کبابی و نودب می توان استفاده کرد.

مایونز

این کرم سفید برای ساندویچ سلامت نیست اما نوع کم چرب و بدون کلسترول آن را می توان در رژیم غذایی قرارداد. این سس را می توان روی سالاد، تخم مرغ ، سالاد سیب زمینی و مرغ و تن به کار برد. ترکیب این سس با سبزیجات و ادویه نوعی دیپ خوش طعم است.

سس ماهی

این سس دقیقا همان چیزی است که تلفظ می شود. طعم زیاد، نمکی. تمامی سس های ماهی از نوعی ماهی به نام آنچوی و ادویه تشکیل شده است. سس ماهی دارای سدیم بالایی است اما به دلیل داشتن طعم زیاد معمولا به مقدار کم استفاده می شود. روی هر کاسه سوپ چند قطره. به طور کلی  سس ماهی جز سس های سالم با کالری و چربی کم است.در بازار امریکا یک یا دو برند سس ماهی وجود دارد اما در سوپر های آسیایی این سس تنوع بیشتری دارد.

سس ماهی مناسب برای سوپ، خورش، مرینید، دیپ و سرخ کردنی هاست.

اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter

منبع مقاله

مقالات مرتبط