۹ فایده‌ی غیرمنتظره‌ی عسل

زمانی که گلودرد دارید یا سرفه می‌کنید، عسل یکی از بهترین و خوشمزه‌ترین تسکین‌دهنده‌هایی است که طبیعت در اختیارتان می‌گذارد.

عسل معمولا به عنوان شیرین‌کننده استفاده می‌شود. این ماده از ۷۰ تا ۸۰ درصد شکر تشکیل شده و باقی آن آب، مواد معدنی و پروتئین است. عسل به عنوان تسکین‌دهنده‌ی حساسیت‌ نیز بکار می‌رود، اما کاربردهای دیگری نیز دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

۱. سوختگی

عسل به مدت هزاران سال است که به عنوان مرهم برای تسکین سوختگی‌ها و جلوگیری از عفونت به کار می‌رود. نتایج نشان می‌دهد که استفاده از عسل ممکن است زمان بهبود سوختگی را کاهش دهد. در آزمایشی مشخص شد که عسل، زخم را در زمان کمتری ضدعفونی کرده، روند التیام آن را بهبود بخشیده و نسبت به درمان‌های دیگر، اثر باقی‌مانده از زخم را کمتر می‌کند.

 

۲. حافظه

برخی معتقد هستند که عسل باعث بهبود حافظه‌ی بلندمدت و کوتاه‌مدت، به خصوص در زنان یائسه می‌شود. در یک تحقیق که روی زنان و بعد از یائسگی آن‌ها انجام شد، گروهی که چند هفته با عسل تحت درمان قرار گرفتند و گروه دیگر که تحت درمان هورمونی استروژن و پروژسترون بودند، در زمینه‌ی عملکرد حافظه به یک اندازه پیشرفت داشتند.

 

۳. تبخال

یک پژوهش که در دوبی انجام شد، نشان داد که عسل برای درمان موضعی تبخال دهانی و تناسلی موثر است. عسل می‌تواند زخم‌های حاصل از تبخال را با همان سرعت پمادهای داروخانه‌ای درمان کرده و حتی در زمینه‌ی کاهش خارش بهتر عمل کند.

 

۴. دیابت

عسل شاخص قند خون پایین‌تری نسبت به شکر دارد، به این معنی که سطح قند خون شما را به اندازه‌ی شکر بالا نمی‌برد. همچنین طعم عسل، شیرین‌تر از شکر بوده و ممکن است باعث شود تا شیرین‌کننده‌ی کمتری در غذا استفاده کنید. به همین دلایل عسل نسبت به شکر، انتخاب بهتری است. در یک آزمایش مشخص شد که جایگزین کردن عسل به جای شکر، روشی موثر برای حفظ سطح قند خون است.

 

۵. سرطان

عسل برای خواص آنتی‌اکسیدانی خود مشهور است. سال ۲۰۱۱ میلادی آزمایشی در ایران روی تاثیر عسل بر نوعی سرطان کلیه انجام شد که طی آن محققان متوجه شدند که این ماده در توقف تکثیر سلول‌های سرطانی موثر است و تصمیم گرفتند تا مطالعات بیشتری را روی عسل به عنوان درمانی برای سرطان انجام دهند.

 

۶. بواسیر

بواسیر باعث خارش و درد در مقعد و وجود خون در مدفوع می‌شود. یک مطالعه نشان داد که ترکیب عسل، روغن زیتون و موم عسل می‌تواند به عنوان درمان موضعی مورد استفاده قرار گرفته و باعث کاهش شدید خارش و درد و همچنین خون‌ریزی شود.

 

۷. زخم و جراحت

عسل برای قرن‌‌ها در پانسمان زخم بکار رفته است، اما آیا از ژل و کمپرس بهتر عمل می‌کند؟ طبق یک تحقیق، عسل می‌تواند زخم‌ را ضدعفونی کرده و التیام آن را بهبود بخشد، همچنین باعث کاهش درد، بو و اندازه‌ی زخم می‌شود. از طرفی به درمان باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک و زخم‌های ناشی از جراحی و سوختگی کمک می‌کند.

آزمایشی دیگر، موثر و یا حتی بهتر بودن عسل نسبت به باقی پانسمان‌ها را تایید می‌کند، اما این موضوع را وابسته به نوع زخم می‌داند. در مورد زخم‌ها و بریدگی‌های عمیق، ممکن است زمان بهبود طولانی شود. به همین دلیل قبل از استفاده از عسل، با پزشک مشورت کنید.

 

۸. باروری

عسل برای تقویت باروری در مردان و زنان شناخته می‌شود، اما مدارک موجود گنگ است. دو تحقیق جداگانه در نیجریه و در سال ۲۰۱۳ انجام شد که یکی از آن‌ها نشان داد که عسل تعداد اسپرم در موش‌های نر را افزایش می‌دهد و آزمایش دیگر مشخص کرد که مقدار زیاد عسل روی باروری موش‌ها تاثیر عکس دارد. برای نتیجه‌گیری دقیق، نیاز به تحقیقات بیشتری است.

 

۹. پسوریازیس

پسوریازیس یک عارضه‌ی پوستی رایج است که باعث سرخی، تاول، خارش و حتی آسیب‌ پوست می‌شود. این بیماری معمولا با کرم‌های موضعی که دارای کورتیکواستروئید یا ویتامین D است درمان می‌شود، اما ممکن است عسل موثرتر از آن باشد. در یک تحقیق، باز هم از ترکیب عسل، روغن زیتون و موم استفاده کرده و پی بردند که بیشتر شرکت‌کنندگانی که پسوریازیس داشتند، کاهش سرخی، پوست پوست شدن و خارش را تجربه کردند.

اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter

منبع مقاله

مقالات مرتبط