۲۰ تاپینگ سالم برای سالاد (بخش دوم)

در بخش اول مقاله، ۱۰ تاپینگ سالم برای سالاد را معرفی کردیم و در ادامه، به ۱۰ گزینه‌ی جذاب دیگر می‌پردازیم.

 

۱۱. گیاهان تازه

برگ و دانه‌های گیاهان، عطر و طعم خوبی را به سالاد اضافه می‌کنند.

گیاهان پرطرفدار برای تاپینگ سالاد، ریحان، نعناع، رزماری، جعفری، مریم‌گلی و گشنیز هستند. این گیاهان علاوه بر طعم خوب، دارای مزایای زیادی برای سلامتی هستند.

طبق تحقیقات، رزماری و مریم‌گلی حاوی مواد ضدسرطان بوده و گشنیز هم دارای خواص ضد التهاب است.

 

۱۲. گوشت باقی مانده

گوشت باقی مانده از وعده‌های قبلی مانند گوشت گوسفند یا مرغ گریل شده و پخته شده را می‌توان به عنوان تاپینگ سالاد مورد استفاده قرار داد.

گوشت سرشار از ویتامین و مواد معدنی و همچنین پروتئین است که باعث احساس سیری می‌شود. برای مثال ۸۴ گرم سینه‌ی مرغِ پخته شده ۲۶ گرم پروتئین و کمتر از ۱۴۰ کالری دارد.

 

۱۳. غذاهای دریایی

اضافه کردن غذاهای دریایی به سالاد، طعم و مواد مغذی آن را بهبود می بخشد.

ماهی قزل‌آلا، میگو، خرچنگ دریایی و ماهی ساردین، منبع شگفت‌انگیزی از پروتئین، اسیدهای چرب امگا ۳، انواع ویتامین‌ و مواد معدنی است. تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن ماهی باعث بهبود سلامت قلب و عملکرد مغز می‌شود.

بهترین راهِ آماده کردن غذاهای دریایی برای سالاد، پختن یا گریل کردن آن است. سرخ کردن این غذاها با روغن و نمک، به اندازه‌ی روش‌های ذکر شده، سالم نیست.

 

۱۴. آووکادو

آووکادو غذایی کامل و چاشنیِ خوبی برای سالاد است.

این میوه سرشار از مواد مغذی است و سلامت قلب را بهبود می‌بخشد. آووکادو دارای چربی اشباع نشده، فیبر، پتاسیم، ویتامین C، ویتامین K بوده و برای سلامتی بسیار مفید است.

 

۱۵. پنیرهای نرم

پنیرهای نرم مانند موزارلا، فِتا، پنیر بُز، ریکوتا و بُراتا، تاپینگ‌های خوبی برای سالاد هستند. این پنیرها در کنار طعم خوشمزه، دارای پروتئین، کلسیم و مواد مغذی دیگر هستند.

پنیر فتا و پنیر نرمِ بز از شیر گوسفند یا بز تهیه شده و فاقد لاکتوز هستند که گزینه‌ی خوبی برای کسانی است که نمی‌توانند شیر گاو مصرف کنند.

 

۱۶. دانه‌های انار

دانه‌های انار هم برای تزئین مناسب هستند و هم مواد مغذی زیادی دارند.

با استفاده از انار، سالاد زیبایی خواهید داشت و از مزایای سلامتی بسیار آن بهره خواهید برد. انار حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است.

 

۱۷. ذرت و سالسا

استفاده از ذرت و سالسا به عنوان تاپینگ سالاد، راهی آسان برای خلق یک سالاد مکزیکی-تگزاسی خوش طعم و سرشار از مواد مغذی است.

یک‌دوم فنجان (۱۲۸ گرم) دانه‌ی ذرت بیش از ۹ درصد از میزان فیبر لازم روزانه برای بدن را در خود دارد و سرشار از ویتامین C است. علاوه بر آن تحقیقات نشان می‌دهد مصرف فرآورده‌هایی که بر پایه‌ی گوجه‌فرنگی هستند – مانند سالسا – به جلوگیری از مشکلات قلبی و سرطان کمک می‌کند.

 

۱۸. دانه‌ی سویا

سویا منبعی عالی از پروتئین‌های گیاهی است.

یک فنجان (۱۵۵ گرم) دانه‌ی سویا حاوی حدود ۲۰ گرم پروتئین بوده و علاوه بر آن دارای ویتامین K و مواد مغذی دیگر است. مصرف سویا ممکن است به جلوگیری از مشکلات قلبی و بعضی از سرطان‌ها کمک کند.

 

۱۹. زیتون

زیتون سرشار از مواد مغذی است و طعم زیادی را به سالاد می‌بخشد.

زیتون حاوی چربی‌های سالم است و در هر ۲۸ گرم از آن، بیش از ۲ گرم چربی اشباع‌ نشده وجود دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که چربی‌های اشباع نشده باعث کاهش ریسک بیماری‌های قلبی و پایین آمدن سطح کلسترول می‌شود.

به علت آنکه زیتون در آب نمک نگه‌داری می‌شود، احتمالا نمک زیادی دارد. اگر مراقب میزان نمک مصرفی خود هستید، به دنبال مدل‌هایی باشید که سدیم کمتری دارند.

 

۲۰. سس درسینگ روغن و سرکه

سالاد بدون سس درسینگ کامل نیست.

در یک تحقیق که بین دو گروه صورت گرفت، دسته‌ی اول برای خوردن سالاد از سس درسینگِ پرچرب و گروه دوم از سس درسینگ بدون چربی یا کم‌چرب استفاده کردند. نتیجه‌ی آزمایش نشان داد که گروه اول در جذب مواد مغذی بهتر از گروه دوم عمل کردند.

روغن منبع خوبی برای چربی است و می‌توان برای تهیه سس پرچرب، از سرکه به همراه آن استفاده کرد. برای درست کردن این سس، می‌توان دو قاشق غذاخوری (۳۰ میلی‌لیتر) روغن سالم – مانند روغن زیتون یا روغن آووکادو – را با ۱ قاشق غذاخوری (۱۵ میلی‌لیتر) سرکه ترکیب کرد.

 

خلاصه‌ی مطلب

اضافه کردن تاپینگ‌های سالم به سالاد، طعم و مواد مغذی آن را بهبود می‌بخشد.

با پیشنهادات فوق می‌توانید ترکیبات سالمی را تهیه کنید که کمک می‌کند تا احساس سیری و رضایت بیشتری داشته باشید.

این تاپینگ‌های مغذی می‌تواند طعم و بافت دلپذیری را به رژیم غذایی متعادل شما اضافه کرده و مزایای سلامتی گوناگونی را برایتان به ارمغان آورد.

اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter

منبع مقاله

مقالات مرتبط