۱۰ حقیقتی که نشان می‌دهند خردل فوق‌العاده است!

آیا فواید بسیار خردل برای سلامتی را می‌دانید؟ خردل زرد به خاطر طعم خاص، قوی و تند خود، طرفداران زیادی پیدا کرده و در هات‌داگ‌ها، سالادها، ساندویچ‌ها و برگرها به عنوان چاشنی استفاده می‌‌شود. این ماده سرشار از پروتئین، ویتامین C و بسیاری از ویتامین‌های B-complex است. خردل مزایای بسیاری برای شما دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

۱. اسپاسم عضلات را برطرف می‌کند.

خردل به خاطر خواص دارویی خود که به برطرف کردن انواع اسپاسم عضلات کمک می‌کند، معروف است. مصرف یک قاشق چایخوری از پودر خردل زرد به علت وجود پتاسیم و کلسیم فراوان، باعث حفظ استحکام استخوان‌ها، مفاصل و عضلات می‌شود.

 

۲. اختلالات تنفسی را برطرف می‌کند.

خردل خاصیت ضداحتقان دارد که به پاک‌سازی مخاط در مسیر تنفس کمک می‌کند. استنشاق بخارِ دانه‌های خردلِ حرارت‌دیده یا غرغره کردن چای خردل باعث می‌شود تا گلو و ریه‌ها از مخاط پاک شود.

 

۳. بدن‌درد را درمان می‌کند.

روغن خردلِ ساخته شده از دانه‌های خردل زرد کمک می‌کند تا به سرعت از هرگونه درد، به خصوص درد آرتروز خلاص شوید. ناحیه‌‌ی درد را بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با روغن خردل ماساژ دهید. این کار را ۲ یا ۳ بار در روز انجام داده و به سرعت نتیجه آن را مشاهده کنید.

 

۴. سلامت قلب را بهبود می‌بخشد.

خردل زرد سرشار از چربی‌های اشباع‌نشده‌ است که به تعادل سطح کلسترول کمک می‌کند. این فرآیند با پایین آوردن سطح LDL یا «کلسترول بد» و افزایش سطح HDL یا «کلسترول خوب» انجام می‌شود که در نتیجه باعث کاهش ریسک بیماری‌های قلبی-عروقی می‌شود.

 

۵. بوی بد دهان را از بین می‌برد.

خردل زرد درمان خانگی مؤثری برای خلاصی از بوی بد دهان است. یک قاشق چایخوری از روغن خردل زرد را در دهان خود قرار داده و حدود یک دقیقه برگردانید، سپس دهان خود را به طور کامل با آب شست‌وشو دهید.

 

۶. از سرطان جلوگیری می‌کند.

خردل زرد حاوی مقدار زیادی مواد شیمیایی طبیعی با نام گلوکوزینولات (Glucosinolates) است. طبق تحقیقاتِ علمی، ثابت شده که این مواد با انواع مختلفی از سرطان مانند مثانه، دهانه‌ی رحم و روده‌ی بزرگ مبارزه می‌کند.

 

۷. به سوخت‌وساز بدن کمک می‌کند.

خردل زرد منبعی عالی از منیزیم است که نقش مهمی در فرآیند سوخت‌وساز داشته و مسئول سنتزِ پروتئین است. فسفرِ موجود در خردل زرد نیز در سوخت‌وساز کربوهیدرات‌ها، پروتئین و چربی‌ها در بدن مشارکت دارد.

 

۸. رشد موها را بهبود می‌بخشد.

خردل زرد، مملو از بتاکاروتن (Beta-carotene)، پروتئین، آهن و کلسیم است که رشد مو را افزایش داده و موهای شما را سالم نگه می‌دارد. ماساژ منظم پوستِ سر با روغن خردل زرد، از طریق افزایش گردش خون در ناحیه جمجمه، به رشد سریع‌تر مو و تقویت آن کمک می‌کند.

 

۹. استخوان‌ها و دندان‌ها را تقویت می‌کند.

کلسیم، فسفر، منگنز و منیزیم برای رشد و تکامل استخوان‌ها و دندان‌ها حیاتی است. تمام این موارد در خردل زرد وجود دارند. گنجاندن خردل زرد در رژیم روزانه به سلامت دندان و استخوان شما کمک زیادی خواهد کرد.

 

۱۰. سرماخوردگی و سرفه را تسکین می‌دهد.

به علت طبیعت تند، روغن خردل با پاک‌سازیِ گرفتگی بینی و همچنین قفسه‌ی سینه، به درمان سرماخوردگی و سرفه کمک می‌کند. خمیر یا روغن خردل را روی سینه‌ی خود مالیده و روی آن یک پارچه‌ی گرم قرار دهید.

 

با توجه به مزایای بسیارِ خردل، از مصرف آن به اشکال گوناگون غافل نشوید! این مقاله پاسخ گوی کسانی است نمی دانند خردل برای چی خوبه؟ 😊

اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter

منبع مقاله

مقالات مرتبط