مصرف آبلیمو به همراه غذا مانع بروز کمبود آهن و ویتامین ث می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: مصرف آبلیمو به همراه غذا مانع بروز کمبود آهن و ویتامین ث می‌شود.

آهن در انواع گوشت، تخم مرغ، حبوبات، غلات، برخی از سبزی ها و به مقدار کمی در لبنیات یافت می شودکه درصورت مصرف همزمان فرآورده های گیاهی و حیوانی جذب آن زیاد می‌شود.
خوراک لوبیا و عدس از غذاهای مفید دیگری هستند که اگر با آبلیمو مصرف شوند، به میزان خوبی آهن به بدن می رسانند.به طورکلی دو نوع آهن در طبیعت وجود دارد که نوع اول آن حیوانی و نوع دوم آن نباتی است که برای جذب، نیاز به عوامل کمک‌کننده نظیر ویتامین ث، پروتین و لاکتوز شیر دارد. چربی فیتات، فسفات و اگزالات جذب آهن را کم می کند، از آنجایی که به طور کلی جذب آهن غذا کم است، باید برای پیش گیری از کمبود آن به نحوه تغذیه و کنترل عوامل کاهش یا افزایش‌دهنده جذب آن توجه کرد.

آهن درسنین کودکی، رشد، نوجوانی، بارداری و شیردهی باید به مقدار کافی مصرف شود تا برای افراد مشکل ایجاد نشود.درصورت تخلیه منبع آهن بدن، علایم کمبود آهن به صورت های کم خونی، رنک پریدگی، کاهش توان جسمی و ذهنی، افزایش مواردابتلا به بیماری ها به دلیل کاهش توان ایمنی بدن رخ می‌دهد.

کمبود آهن در سنین کودکی موجب کاهش توان کودک در انجام تکالیف و یادگیری و سبب کاهش رشد کودک می شود. همچنین کمبود آهن در بارداری علاوه بر خطراتی که برای مادر ایجاد می کند، سبب سقط جنین یا تولد نوزاد نارس می‌شود.

مصرف نابه جای آهن مکمل، یا پختن غذا در ظروف آهنی، ممکن است سبب مسمومیت با آهن شود.

اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter

منبع مقاله

مقالات مرتبط