آیا کباب کردن برای شما ضرری دارد؟

آیا امکان دارد که از طعم دودی غذا لذت ببرید بدون اینکه کمترین خطری برای سلامتی شما داشته باشد و نگران بیماری های قلبی، سرطان، چاقی نباشید.

آیا خطر ابتلا به سرطان از گوشت های کباب شده وجود دارد؟
مواد شیمیایی سرطان زا به نام هیدروکربن های معطر Polycyclic Aromatic (PAHs) هنگام سوختن مواد آلی تولید می شوند. در کباب کردن این شامل چربی ها و گوشت هایی است که شما با چوب یا ذغال آن ها را می پزید.
پخت و پز مواد غذایی نزدیک به ذغال ، در یک محیط دودی یا برای مدت طولانی ، می تواند سطح بالایی از PAH در غذای شما ایجاد کند. این به نوبه خود ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.
روش هایی برای به حداقل رساندن مواجهه شما با PAH از کباب وجود دارد. مدت زمان پخت و پز مواد غذایی در داخل خانه ، مدت زمان قرار گرفتن در معرض دود را محدود می کند. کباب های گازی PAH های کمتری از ذغال یا تراشه های چوبی ایجاد می کنند. گوشت مرینید شده نیز سطح آن را خنک می کند تا از تشکیل PAHs جلوگیری شود.
انتخاب گوشت شما نیز می تواند تأثیر داشته باشد. نه تنها همبرگرها و سوسیس ها بیشترین میزان PAH را در هنگام کباب کردن نشان می دهند ، خوردن گوشت فرآوری شده و قرمز نیز خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش می دهد. آن را با ماهی کباب شده ، گوشت گاو بدون چربی یا مرغ تغییر دهید.

همبرگرها بالاترین میزان سرطان PANs سرطان زا را دارند ، زیرا چربی ها روی زغال می ریزند و ذغال روی گوشت قرار می گیرد.
آیا کباب کردن عامل مسمومیت غذایی می شود؟
موارد مسمومیت غذایی در تابستان دو برابر است. آیا این به خاطر کباب کردن است؟

گریل را تمیز کنید
گرمای ذغال برای کشتن همه میکروب ها مناسب نیست. تمیز کردن گریل پس از حرارت سریع قبل از شروع پخت و پز آسان است. گرما چربی های روی گریل را رقیق می کند.
یک گریل تمیز  یک غذای بی نظیر به شما می دهد تا گریلی که از هفته قبل غذاها روی آن ریخته شده باشد.

 

 خام یا پخته؟
غذاهای خام و پخته شده هرگز نباید یکدیگر را لمس کرده و از یک صفحه گریل برای هر دو غذا استفاده نکنید. پس از انتقال گوشت خام به گریل، بشقاب ، انبرها را با آب و صابون بشورید تا برای برداشتن مواد پخته شده تمیز باشد. فضای کافی  به مواد خام  بدهید. در نظر بگیرید که یک طرف گریل را غذاهای خام و طرف دیگر را غذاهای پهته شده را قرار دهید . آنهایی که پخته شده را در سمت دمای پایین تر قرار دهید تا زمان سرو گرم باقی بماند.

 

مرینیدکردن
در تابستان ، گوشت را مرینید کنید (با سس باربیکو مهرام) تا زمان پخت آن کوتاه شود. در دمای اتاق در تابستان باکتری ها سریع رشد می کنند در نتیجه در کمتر از یک ساعت باعث مصمومیت غذایی می شوند.

برای مرینید کردن تکه های کوچک (با سس باربیکو مهرام) کباب نیاز به زمان یک ساعته است و برای تکه های بزرگ (با سس باربیکو مهرام) می بایست یک شبانه در مواد مرینید خوابانده شود.

در حین کباب کردن از موادی که گوشت ها را درون آن خوابانده اید به عنوان سس استفاده کنید بلکه سس باربیکو مهرام استفاده کنید و روی کباب بریزید. و از برس تمیز مخصوص استفاده کنید.

از ترمومتر برای چک کردن پخت کباب استفاده کنید تا مطمئن شوید داخل آن پخته است و همیشه گوشت های پخته و گوشت های خام را از هم جدا قرار دهید و از انبر و برس تمیز استفاده کنید.

پختن مواد از قبل

قبل از کباب کردن سوسیس و مرغ، آن را بپزید و این زمان کباب کردن را کاهش می دهد و امکان سوختن آن و مغز پخت نشدن را کاهش می دهد. در زمان صرفه جویی کرده و خطر استفاده از ذغال را کاهش می دهد.

بال و بازو مرغ را اگر در دمای ۱۶۰ درجه به مدت ۲۵ تا سه دقیقه بپزید دیگر رنگ خودش را در گرمای تابستان از دست نمی دهید و به راحتی می توانید آن را کباب کنید. قبل از کباب کردن روی آن سس باربیکیو زده و به مدت ۵ دقیقه کباب کنید.

برای سوسیس ها اگر آن را مدت ۱۰ دقیقه در آب بپزید می توانید آن را روی گریل به مدت کوتاهی کباب کنید.

کباب کردن مواد از قبل پخته شده زمان کمتری برای قهوه ای شدن آن می برد.

 

بررسی دما
قبل از  کباب کردن مطمئن باشید که یخ گوشت ها باز شده باشد و از قبل آن را در یخچال نگه دارید از کباب کردن گوشت یخ زده خودداری کنید.

چک کردن اینکه کباب ها پخته است سخت است استفاده از ترمومتر برای چک کردن پختن کباب مناسب است. دمای مناسب پخت کباب ۷۳ درجه و برای پخت سوسیس و برگر ۷۱ درجه است.

اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter

منبع مقاله

مقالات مرتبط