فواید تخم مرغ

اسم تخم مرغ در یکی دو دهه بد در رفته است. کارشناسان سلامتی معتقدند که برای سلامت قلب مضر است ، و خلاصه اینکه موضوع بحث و انتقاد بسیاری از منتقدان میباشند.

اما ایا به راستی دوست سفید رنگ ما برایمان اینقدر مضر است؟ به تازگی بسیاری از سازمانهای بهداشتی به دفاع از فواید تخم مرغ پرداخته اند . پس ما باید کدام یک از حرفها  را قبول کنیم ؟ اگر مضر هستند پس چرا مجددا در مورد خواص انها تبلیغ میشود؟

تصور نادرست در مورد تخم مرغ:

سابق بر این تصور میشد که تخم مرغ کلسترول خون را افزایش میدهد و همانطور که میدانید کلسترول بالا باعث ایجاد سکته قلبی میشود. زرده تخم مرغ به تنهایی شامل ۵ گرم چربی میباشد که برای متخصصین تغذیه کافی است که ادعا کنند تخم مرغ باعث ایجاد تسدد شرائین میشود. یک تصور نادرست دیگر این است که مردم فکر میکنند کلسترول همان چربی است . این امر درست نیست. کلسترول یک ماده مومی شکل است که از نظر ظاهری کمی شبیه به چربی میباشد اما خصوصیات متفاوتی با آن دارد. دانشمندان امروزه به این نتیجه دست پیدا کرده اند که کلسترول در بسیاری از غذاها وجود دارد و کلسترولی که در خون مشاهده میشود با انچه که قبلا تصور میشد تفاوتهای بسیاری دارد. بنابراین برای حل کردن راز تخم مرغ باید مطالبی در مورد کلسترول بدانیم.

کلسترول:

پیش از هر چیز باید بدانید که کلسترول لزوما چیز بدی نیست. بدن انسان برای حفظ دیواره سلولی ، تجزیه بافت اعصاب و تولید ویتامین D به کلسترول نیاز دارد. ضمنا دو نوع کلسترول وجود دارد:

  کلسترولی که در غذاها وجود دارد. و دیگری کلسترول خون . که هر دو از اهمیت ویژه ای برخوردارند.کلسترول غذایی را میتوانید در غذاهایی نظیر : گوشت قرمز- گوشت سفید – غذاهای دریایی – تخم مرغ و لبنیات پیدا کنید. کلسترول نوع دوم (کلسترول خون) در کبد تولید میشود و با جریان خون به تمام نقاط بدن میرسد. کلسترول خون خود به دو زیر مجموعه تقسیم بندی میشود:

لیپو پروتئین های متراکم (HDL) و لیپو پروتئینهای کم تراکم(LDL).LDL  به این دلیل که به دیواره شریانهای خونی میچسبد به عنوان کلسترول بد شناخته میشود.

چیزی که واقعا بد است میزان لیپو پروتئین های کم تراکمی است که در خون وجود دارد. مقدار بیش از اندازه آن باعث ایجاد ناراحتی های قلبی میشود. دانشمندان اخیرا به این نتیجه رسیده اند که مصرف غذاهایی که کلسترول دارند میزان کلسترول خون را افزایش نمیدهند. حداقل میتوان گفت که تعدادی از کارشناسان با این نظر موافقند(مثل همیشه عده ای مخالف وجود دارد.)

بر اساس یکی از تحقیقاتی که دکتر وندا هاول به همراه همکارانش در دانشگاه آریزونا انجام داده است در طی یک مطالعه آماری که در طول ۲۵ سال به پایان رسیده به این نتیجه رسیده اند که مصرف کلسترولی که در لبنیات وجود دارد به هیچ وجه کلسترول خون را بالا نمیبرد. این تحقیق همچنین حاکی از آن است که افرادی که دارای رژیم غذایی کم چربی بوده و حتی روزی ۲ تخم مرغ مصرف کردند هیچ نشانه ای از افزایش کلسترول در خون آنها مشاهده نشده است.

بنابراین چه چیزی باعث افزایش کلسترول خون میشود؟ یکی از تئوریها بر این اصل استوار است که چربیهای اشباع شده عامل افزایش کلسترول میباشند. از سه نوع چربی که وجود دارد (اشباع شده ، اشباع حلقه ای و اشباع نشده) تنها نوع اشباع شده آن باعث افزایش کلسترول و در نتیجه میزانLDL   میباشند. تخم مرغ دارای چربیهای اشباع نشده میباشد که میتواند میزان کلسترول بد خون را  کاهش دهد، به شرط اینکه مصرف آنرا جایگزین غذاهایی با چربی اشباع شده نمایید.

 

غذاهای خوشمزه:

 تخم مرغ یک غذای کاملا مغذی است. فقط از چربی (زرده) و پروتئین (سفیده) تشکیل نشده ، بلکه مقادیر بسیار زیادی از ویتامینها و مواد معدنی مورد نیاز بدن در آن یافت مشود که از جمله آنها میتوان به نکات زیر اشاره کرد:

 ویتامینها:

A: مناسب برای پوست و رشد

D: با تولید کلسیم مقاومت استخوانها را افزایش میدهد

E: از سلولها در برابر فرآیند اکسایش جلوگیری میکند.

B1: باعث آزاد شدن انرژی موجود در کربوهیدرات ها میشود.

B2:انرژی موجود در چربیها و پروتئینها را آزاد میکند.

B6یند :سوخت و ساز پروتئین در بدن را بهبود میبخشد.

B12: در ساختار بافتهای عصبی و سلولهای خونی نقش مهمی دارد.

مواد معدنی:

 آهن: در ساخت گلبولهای قرمز خون بسیار مفید است.

روی: به تعادل آنزیمها کمک کرده و فرایند بلوغ را تسریع میبخشد.

کلسیم: مهمترین ماده معدنی در تقویت استخوان و دندان

ید: ترشح هورمونها تیروئید را کنترل میکند.

سلنیوم: مانند ویتامین E   از سلولها در برابر فرآیند اکسایش محافظت میکند.

بنابراین شما با تمام حقایق در مورد این ماده خوراکی و مفید آشنا شدید. زمانی دشمن شما بود اما حالا یکی از دوستان جدانشدنی شماست که بسیار مغذی بوده و آنقدرها هم که تصور میکردید مضر نیست. حاوی مقادیر زیادی پروتئین بوده  و یک غذای طلایی طبیعی است.

اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter

منبع مقاله

مقالات مرتبط