همه آنچه باید درباره آبلیمو بدانید

آبلیمو یکی از چاشنی‌هایی است که پس از غذاهای چرب به کمک ما می آید.

حال این سوالات مطرح است، آبلیموی صنعتی چگونه تهیه می شود و این که می گویند برخی آبلیموهای صنعتی از اسید تهیه شده، صحت دارد؟ آیا به آبلیموی صنعتی نگهدارنده می زنندته نشین شدن آبلیمو نشان دهنده طبیعی بودن آن است؟ محصولاتی که با عنوان آبلیموی خانگی به فروش می رسد، آیا واقعا خانگی اند ؟ برخی افراد مصرف توامان چای و آبلیمو را برای سلامت مخاطره آمیز می دانند آیا این باور درست است؟

در اغلب فروشگاه ها و مغازه ها آبلیموهایی با برندها و قیمت های مختلف به فروش می رسد. بعضی از این محصولات مزه آب یا اسانس می دهد، برخی تلخ مزه است، تعدادی از آنها به قدری ترش و شور است که انگار فقط از ترکیب اسید و نمک تهیه شده است و در مقابل، تعدادی هم به رنگ و طعم آبلیمو شباهت دارد.

آب لیمو یکی از محصولاتی است که احتمال تقلب در آن بسیار زیاد است. اما روش دقیقی برای شناسایی آن وجود دارد .

روند آبگیری لیمو

لیمو پس از ورود به کارخانه شسته شده و پس از پوست گیری برش زده می شود و سپس آبگیری می گردد. آب لیموی بدست آمده فیلتراسیون شده و بعد از هموژناسیون و پاستوریزاسیون در ظروف شیشه ای بسته بندی می شود. برای حفظ رنگ آب لیمو مقداری آنتی اکسیدان به آن اضافه می کنند. برخی از تولید کنندگان آبلیمو به جای تولید آب لیمو از کنستانتره لیمو استفاده می کنند. در آب لیموهای طبیعی تا حدی پالپ لیمو ته نشین می شود و میزان ته نشدن پالپ دلیلی بر طبیعی بودن آن نیست.

بنابراین برای خرید آب لیمو حتما اطلاعات روی لیبل محصول را مطالعه فرمایید که حتما دارای لوگو استاندارد ، سیب سلامت و پروانه بهداشت باشد. تولید کنندگان در صورتی مجوز پروانه بهداشت را دریافت می کنند که کلیه اصول بهداشت را رعایت و اطلاعات روی لیبل محصول درست و کامل قرار دهند.

همه خانگی ها قابل اعتماد نیست.

این روزها در برخی مغازه ها محصولاتی با نام آب لیمو یا آبغوره خانگی در بطری های پلاستیکی بدون نام و نشان به فروش می رسد و اغلب خانواده ها هم به این گمان که محصول خانگی و طبیعی بوده و کیفیت، سلامت و ارزش بالاتری نسبت به آبلیموی صنعتی دارد از آن استقبال می کنند. اما باید بدانید این یک سوءاستفاده کلامی از لفظ خانگی است، چرا که محصول خانگی در حجم پایین و به اندازه نیاز یک خانواده تهیه می شود و اگر تولید آن انبوه و چند محله یا منطقه را تامین کند دیگر خانگی نیست و چون تولید انبوه یک محصول به بهداشت بیشتر، مسئول کنترل کیفیت و نظارت نهادهای بهداشتی نیاز دارد در نتیجه محصولات اینچنینی اغلب آلودگی های زیادی دارد و تقلب هایی در آن انجام می شود. به همین دلیل به هیچ وجه مصرف محصولاتی با عنوان خانگی توصیه نمی شود مگر آن که در جریان تولید آن باشید و مطمئن شوید که از میوه تازه و سالم استفاده شده است.

 در ضمن بهترین ظرف برای نگهداری آب لیمو بطری های شیشه ای است. آبلیمو به دلیل دارا بودن اسید طبیعی میوه می تواند با ترکیبات پلاستیک ظرف وارد فعل و انفعالات شیمیایی و سمی و سرطانزا شود .

با چای آبلیمو بخوریم یا نخوریم؟

 لازم است بدانید نوشیدن چای همراه با آبلیمو یکی از بهترین عادت های غذایی است. چرا که خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدسرطانی چای با آبلیموی تازه چند برابر می شود. البته به گفته متخصصان آبلیمو باید زمانی اضافه شود که چای خنک شده باشد، زیرا احتمال دارد ریزمغذی های موجود در آبلیمو در اثر گرمای چای تخریب شود.

در ضمن فراموش نکنید به دلیل آن که در اثر افزودن آبلیمو چای ترش مزه می شود میزان تمایل افراد به مصرف قند و دیگر شیرینی جات بیشتر می شود. بنابراین مراقب باشید که به خاطر چند قطره آبلیمو اندام موزون و هماهنگ تان را فدای حبه های قند نکنید.

اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter

منبع مقاله

مقالات مرتبط