۱۴ قدم به سوی رژیم غذایی سالم برای تابستان!

در اینجا به ذکر مواردی برای رژیم غذایی سالم برای تابستان می‌پردازیم که به کمک آنها می‌توانید بر گرمای تابستان غلبه کنید:

مصرف آب

آب بهترین نوشیدنی برای رفع تشنگی است. آب کلید و رمز خنک نگهداشتن بدن است، هنگامی که میزان رطوبت بدن بالا باشد، تعریق به سرعت انجام می‌شود و این عامل باعث می‌شود که بدن به طرز مؤثری حرارت و گرما را آزاد کند (دفع کند). حتی در حالی که احساس تشنگی نمی‌کنید، با افزایش فعالیت بدن، آب بیشتری مصرف کنید.

مصرف نوشیدنی های آماده یا گازدار

از مصرف نوشیدنی‌های آماده یا کربن دار (گازدار) و حاوی شکر زیاد پرهیز کنید.تمام این نوشیدنی ها دارای مواد نگه‌دارنده، رنگ‌های خوراکی و شکر هستند. این مواد طبیعتشان اسیدی است و باعث افزایش ادرار و جلوگیری از روانی ادرار می‌شوند.بسیاری از نوشیدنی‌های ملایم حاوی اسید فسفریک رقیق هستند که باعث آسیب رساندن به سطوح داخلی سیستم گوارش می‌شود و در نتیجه روی عملکرد آن تأثیر منفی می‌گذارد.مصرف بیش از اندازه این نوشیدنی‌ها (مانند انواع نوشابه) باعث افزایش میزان ترکیبات فسفردار در خون و  جداسازی کلسیم در استخوان و حرکت آن در جریان خون می‌شود. این جداسازی کلسیم از استخوان‌ها، باعث می‌شود که استخوان‌ها پر منفذ (خلل و فرج دار) و شکننده شوند. همچنین باعث ایجاد لکه روی دندان‌ها،  سنگ کلیه، ورم مفاصل (Arthritis آرتریتیس) و صدمه به استخوان‌ها می‌شود.این نوشیدنی‌ها باعث کاهش میزان مواد معدنی در بدن نیز می‌شوند به حدی که آنزیم‌های بدن توانایی خود را در عملکرد بهینه و مؤثر خود از دست می‌ذهد و باعث عدم هضم می‌شود.

مصرف یخ

از نوشیدن نوشیدنی های یخ خودداری کنید.نوشیدنی‌های یخی درواقع به خنک نمودن بدن شما در تابستان کمکی نمی‌کنند و فقط برای مدت کوتاهی باعث خنک شدن شما می‌شود. نوشیدن نوشیدنی‌های خیلی خنک و یخی در هنگامی که شما احساس گرمای شدید می‌کنید باعث میزان کمی انقباض در رگ‌های خونی در سطح پوست شده و باعث کاهش دفع گرما شده که راه‌حل خوبی برای زمانی که سعی دارید خنک شوید نمی‌باشد.

 

  • – فعالیت‌های خیلی شدید را محدود کنید.
  • – غذاهای سبک و مغذی و کم چربی میل کنید.
  • – مصرف سبزی‌ها و میوه‌های گرم را کاهش دهید، از جمله: اسفناج، تربچه، فلفل‌های تند، پیاز، سیر، چغندر، آناناس، گریپ فروت و انبه.
  • – مصرف میوه‌های خشک را به حداقل برسانید و مصرف میوه‌های تازه را افزایش دهید.
  • – خاک شیر در آب خنک بنوشید که اثر گرمازدایی مؤثری دارد.
  • – در وعده‌های غذایی خود مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه بگنجانید؛ به صورت سالاد و آب میوه‌های تازه، البته تا جایی که امکان دارد بدون شکر.
  • – آب لیمو و شیر بنوشید تا مایعاتی که توسط ادرار دفع می شوند جایگزین شوند.
  • – از مصرف غذاهای شیرین اجتناب کنید، به‌خصوص عسل و شیره و به مصرف قندهای طبیعی موجود در میوه و سبزیجات تازه بسنده کنید.
  • – مصرف غذاهای تند، ادویه دار و شور را به حداقل برسانید.بدن به‌صورت طبیعی نمک طبیعی موجود در میوه و سبزیجات را حفظ می‌کند، در حالی که نمک غیر طبیعی هضم می‌شود و نیاز به دفع از بدن دارد و به همین دلیل نیاز دارید که آب بنوشید!
  • – از مصرف غذاهای سرخ کرده پرهیز کنید. از جمله: سمبوسه، چیپس و… چربی اثر حرارتی زیادی دارد.
  • – بهداشت را به‌خوبی رعایت کنید.

با شیوع گرمای داغ تابستان و افزایش درجه به درجه دما، با داشتن رژیم غذایی سالم برای تابستان و طبیعی می‌توانیم شکوفایی سلامتی و انرژی خود را تجربه کنیم.

اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter

منبع مقاله

مقالات مرتبط