پنج ماده غذایی محافظ در برابر آلودگی هوا

گروه پژوهشی زیست محیطی کالج کینگ، لندن، مطالعه ای انجام دادند تا ببینند آیا ویتامین E می تواند اثرات آلودگی هوا بر روی ریه ها را کاهش دهد یا خیر.


این مطالعه نشان داد که سطح ویتامین E در افراد مبتلا به بیماری ریوی مانند آسم کاهش یافته است و باعث می شود محققان نتیجه بگیرند که مصرف مواد غذایی مانند آووکادو و اسفناج هر دو با ویتامین E بالا می تواند به مقابله با اثرات انواع خاصی از آلودگی ذرات کمک کند.

به تخمین سازمان جهانی بهداشت در نتیجه آلودگی هوا سالانه ۷ میلیون نفر در دنیا می میرند.

با توجه به اینکه این روزها اخبار مربوط به مسائل آلودگی هوا را تقریبا هر روزه از رسانه ها می شنویم، با آگاهی می توانید نقش ویژه ای برای حفظ سلامت خود ایفا کنید.

آلودگی هوا تقریبا به عنوان یک معضل شهری در کشورهای در حال توسعه دیده می شود و تقریبا تبدیل به یک مشکل جهانی شده است.

حتی در مناطقی با سطوح آلودگی “امن”، شغل شما می تواند شما را در معرض خطر قرار دهد.

به عنوان مثال، کارگران اسکله، راننده کامیون و سایر کارگران که دائما در معرض سطوح بالای انتشار گازهای گلخانه ای هستند، به بیماری های تنفسی بیشتر حساس هستند.

بر اثر آلودگی هوا چگونه بیمار می شوید؟

شما هنگام تنفس در یک هوای آلوده، ذرات و دیگر آلاینده ها را در ریه های خود وارد می کنید که تبدیل به بیماری برونشیت می شود و همچنین منجر به بیماری های تنفسی دیگری مانند آمفیزم و یا بیماری قلبی، سرطان ریه، آسم، خس خس، سرفه و دیگر مشکلات تنفسی برای هر فرد می شود.

اگر شما در نزدیکانتان، کسی بیماری های قلبی و تنفسی را دارند در اثر قرارگیری در معرض آلودگی هوا، ممکن است خدایی نکرده جان خود را بخطر بیاندازند.

شما باید با خوردن غذاهای مناسب، از ابتلا به این بیماری ها جلوگیری کنید.

تحقیقات نشان داده که با خوردن و مصرف غذاهای خاصی که از ویتامین C و E غنی هستند به پاک کردن سیستم تنفسی به ویژه راه های هوایی نای و نایچه خود کمک کنید، زیرا در این غذاها دارای آنتی اکسیدان هستند و میتوانند نقش داروی ضد التهاب برای شما کنند.که در زیر یه آنها اشاره می کنیم:

۱)روغن زیتون

آلفا توکوفرول، ویتامین E موجود در روغن زیتون باعث بهبود در عملکرد ریه می شوند. اسیدهای چرب موجود در روغن زیتون نیز برای کاهش التهاب مفید است.

بهترین راه برای جذب روغن زیتون و به دست آوردن حداکثر مزایای آن از طریق سالاد است، زیرا قرار گرفتن در معرض حرارت در طول پخت و پز می تواند ترکیب شیمیایی ایجاد کند و آن را به ماده ای مضر تبدیل کند و باعث از دست رفتن خواص سلامتی آن شود.

۲)تخم کتان

Flaxseed یا همان تخم کتان شامل مقدار زیادی از فیتواستروژن ها و اسیدهای چرب امگا ۳ است.

فیتواستروژن ها دارای خواص ضد اکسید کننده نیز هستند که با کمک آنها علائم آسم و سایر واکنش های آلرژیک را میتوانید کاهش دهید.

شما می توانید تخم کتان را روزانه بر روی سالاد یا غذاهایی که می پزید اضافه کنید.

 

۳)آووکادو

بر اساس مطالعات گروه محیط زیست کالج کینگ لندن، مبنی بر اینکه ببینند آیا می توانند اثرات آلودگی هوا بر ریه ها را با کمک ویتامین E  کاهش دهد یا خیر؟

در نتیجه ی این مطالعات مشخص شد که میزان ویتامین E در افراد مبتلا به بیماری های ریه مانند آسم کاهش یافته و نتیجه گرفتند که مصرف مواد غذایی دارای با ویتامین E بالا مانند آووکادو و اسفناج می تواند به مقابله با اثرات انواع خاصی از آلودگی موجود در ذرات هوا کمک کند

۴)کلم بروکلی

محققان اینگونه نتیجه گرفتن که به  یکسری از شرکت کنندگانی که در این آزمایش نوشیدنی هایی حاوی آب، آب لیمو، پودر زرده تخم مرغ و نمک و بروکلی دادند.

گروه دیگری هم همان نوشیدنی را بدون مخلوط پودر کلم بروکلی نوشیدند.

در نتیجه این آزمایش ساده محققان متوجه شدند که شرکت کنندگانی که نوشیدنی حاوی کلم بروکلی را نوشیدند، میزان ماده ی سرطان زایی نام بنزن و ماده مضری به نام آکرولین در بدنشان کمتر است تا افرادی که نوشیدنی عاری از بروکلی ننوشیده اند.

۵)گوجه فرنگی

رژیم غذایی هر فرد باید شامل مقدار زیادی از گوجه فرنگی تازه باشد زیرا در گوجه فرنگی میزان موادی مانند لیکوپن و آنتی اکسیدان ها بسیار زیاد است که باعث محافظت بدن شما در برابر بیماری های تنفسی می شوند.

اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter

منبع مقاله

مقالات مرتبط