۱۱ غذایی که برای کبد هم چنین کبد چرب مناسب است.

کبد چرب یکی از نگرانی های افراد می باشد. مراقبت از کبد یک امر ضروری به شمار می آید.

کبد یک عضو قوی بدن انسان می باشد که در بدن انجام وظایف مختلفی را بر عهده دارد. از جمله آنها می توان به تولید پروتئین، کلسترول، صفرا و ذخیره سازی ویتامین ها و مواد معدنی و حتی کربوهیدرات ها اشاره کرد. کبد همچنین وظیفه تجزیه الکل و داروها، متابولیسم مواد طبیعی را برعهده دارد. در این مقاله ۱۱ تا از بهترین غذاهایی که به سالم نگه داشتن کبد و مناسب برای کبد چرب را ذکر می کنیم.

۱-قهوه

قهوه یکی از نوشیدنی هایی است که توصیه  می شود برای سلامت کبد مصرف گردد. مطالعات نشان داده است که مصرف قهوه از بروز بیماری های کبدی جلوگیری می کند، حتی در افرادی که قبلا مشکل کبد چرب داشته اند. به عنوان مثال مطالعات نشان داده که مصرف قهوه خطر ابتلا به سیروز یا آسیب دائمی کبد را در افراد مبتلا به بیماری مزمن کبدی کاهش می دهد. نوشیدن قهوه همچنین ممکن است خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد و تاثیر مثبت به بیماری کبد و التهاب دارد. در افرادی که ۳ فنجان در روز قهوه مصرف می کنند، خطر مرگ و میر را کاهش داده است. به نظر می رسد یکی دیگر از مزیتهای  قهوه، جلوگیری از ایجاد چربی و کلاژن است که دو عامل اصلی بیماری های کبدی به شمار می رود. قهوه همچنین باعث کاهش التهاب و افزایش سطح آنتی اکسیدان ها می گردد. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد مضر را خنثی می کنند که به طور طبیعی در بدن تولید می شوند و می توانند به سلول ها آسیب بزنند.

 خلاصه: قهوه باعث افزایش سطح آنتی اکسیدانی در کبد  و همچنین باعث  کاهش التهاب می شود. همچنین خطر ابتلا به بیماری کبد، سرطان وکبد چرب را کاهش می دهد.

۲-چای

چای را ابه صورت کلی برای سلامت مفید است، اما شواهد نشان داده است که برای کبد مزایایی خاصی دارد. یک مطالعه که توسط کشور ژاپن انجام گرفته نشان داده که نوشیدن روزی ۵ الی ۱۰ فنجان چای سبز، نشانگر بهبود در سلامت کبد ومناسب برای کبد چرب می باشد. یک تحقیق مختصر دیگر که بر روی مبتلایان به بیماری کبدی چرب غیر الکی صورت گرفت، نشان داد مصرف چای سبز به مدت ۱۲ هفته در بهبود آنها نقش موثری داشته و باعث بهبود و کاهش چربی در کبد می شود. علاوه براین، در بررسی های دیگر بر روی افرادی که چای سبز نوشیدند، احتمال ابتلا به سرطان کبد را کم کرده اند. کمترین احتمال در افرادی است که حداقل روزی ۴ تا ۵ لیوان چای سبز نوشیده اند و مطالعه بر روی موشها هم این اثر را نشان داده است. برای مثال یک مطالعه بر روی عصاره چایی بر روی موشها نشان داد، خیلی از اثرات منفی چربی بر روی کبد با مصرف آن در خون بهبود پیدا می کنند. با این وجود خیلی از افرادی که مشکل کبدی دارند باید قبل از مصرف چای سبز احتیاط کنند. چون گزارشاتی مبنی بر آسیب کبد ناشی از مصرف بیش از حد چای سبز می باشد.

۳-گریپ فروت

گریپ فروت حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به طور طبیعی از کبد محافظت می کند. مطالعات  نشان داده است که  آنتی اکسیدان  از کبد در برابر آسیب محافظت می کنند. اثرات محافظتی گریپ فروت به دو صورت می باشد : کاهش التهاب و محافظت از سلول ها . متابولیسم الکل بر روی موشها به راحتی صورت گرفته است و تا کنون اثرات هر جزء گریپ فروت یا آب گریپ فروت بررسی نشده است. با این حال گریپ فروت یک راه خوب برای حفظ سلامتی است.

خلاصه:  آنتی اکسیدان ها در گریپ فروت با کاهش التهاب و افزایش مکانیسم های محافظتی، از کبد محافظت می کنند.

 ۴-بلوبری و کرنبری

بلوبری و کرنبری هر دو حاوی آنتی اکسیدان ها و آنتی سیانین ها هستند که  دارای مزایای بسیاری هستند. مطالعات بر روی حیوانات نشان داده که کرنبری یا بلوبری چه به صورت شیره یا شربت می تواند بر روی سلامت کبد مفید باشد. مصرف این میوه ها برای ۳ تا ۴ هفته کبد را از آسیب محافظت می کند. علاوه براین کرنبری به افزایش سلول های ایمنی و آنزیم های آنتی اکسیدان کمک می کند. در یک آزمایش دیگر نشان داده است انواع آنتی اکسیدان ها در انواع بری ها یافت می گردد که برای کبد چرب مناسب است. طبق مطالعات آزمایشگاهی عصاره بلوبری مانع رشد سلول های سرطانی کبد می شود، اما تا کنون بر روی انسان ها به صورت مستقیم انجام نشده است. مصرف انواع این بری ها باعث می شود آنتی اکسیدان های لازم برای سلامت کبدتان را تامین کنید.

کبد چرب - بلوبری

خلاصه: بری ها دارای آنتی اکسیدان های بالایی هستند که به محافظت از کبد کمک می کند. آنها حتی ممکن است پاسخ های ایمنی و آنتی اکسیدان را بهبود بخشد.

۵-انگور

انگور به خصوص، انگور قرمز و بنفش، دارای ترکیبات گیاهی مفیدی است. خیلی از مطالعات نشان داده اند که انگور و آب انگور مزایای مفیدی برای سلامتی کبد دارد. مزایایی از جمله کاهش التهابات، جلوگیری از آسیب و افزایش سطح آنتی اکسیدان را داشته باشند. طیف وسیعی از شواهد وجود دارد که بر روی حیوانات وانسانها نشان از مفید بودن انگور می دهد.

کبد چرب - انگور

خلاصه:  برخی مطالعات نشان می دهد که انگور و عصاره دانه انگور از آسیب کبد محافظت می کند. سطح آنتی اکسیدان را افزایش می دهد و التهاب را متوقف می کند.

۶-گلابی خاردار

گلابی خاردار، یک نوع کاکتوس شناخته شده محبوب است به نام Opuntia ficus-indica, که هم میوه آن و هم به صورت آبمیوه استفاده می شود. بیشتر از آن در طب سنتی برای مصرف درمانی، زخم، درمان کبد استفاد می گردد. در تحقیقی که در سال ۲۰۰۴ بر روی ۵۵ نفر انجام شد مصرف این میوه باعث کاهش علائم خماری می گردد. مطالعه دیگری که برروی موشها انجام گرفت نشان داد که عصاره گلابی خاردار باعث کاهش سطح آنزیم و کلسترول که برای کبد مضر است می گردد. یک مطالعه جدید برروی موشهای صحرایی استفاده آب گلابی به جای عصاره آن  برای مبارزه با اثرات منفی الکل مناسب است. این آزمایش نشان داد آب این میوه پس از مصرف الکل میزان آسیب اکسیداتیو و آسیب به کبد را کاهش می دهد و سطح آنتی اکسیدان و التهاب را حفظ می کند. مطالعات نشان می دهد استفاده از آب میوه و له شده آن بهتر از عصاره آن است و نشان از اثرات مثبت این میوه است.

خلاصه:گلابی هم به صورت میوه و هم آب میوه می تواند به کاهش التهاب، علائم خماری  و آسیب ناشی از مصرف الکل کمک کند.

۷-آب لبو

آب لبو منبع غنی از نیترات و آنتی اکسیدان ها به نام بتالین است که می تواند به سلامت قلب و کاهش آسیب اکسیداتیو و التهاب کمک کند. این منطقی است فرض کنیم که خوردن لبو اثرات مثبت بر روی سلامتی دارد. با این حال اکثر مطالعات تاکید بر استفاده از آب لبو می کند و شما می توانید آب لبو را خودتان در منزل گرفته یا از مغازه تهیه کنید. مطالعات متعدد بر روی موشها نشان داده است که آب میوه جات باعث کاهش آسیب اکسیداتیو و التهاب در کبد می شود. همچنین باعث افزایش آنزیم های سم زدایی طبیعی می شود، در حالیکه مطالعات بر روی حیوانات امیدوار کننده می باشد ولی تحقیقی بر روی انسان انجام نشده است.

کبد چرب - لبو

خلاصه : آب لبو،کبد را از آسیب اکسیداتیو و التهاب محافظت می کند.

۸-کلم ها

کلم ها مانند بروکسل و بروکلی و خردل سبز دارای فیبر بالا و طعم و مزه مشخص و دارای مزایای زیادی هستند. کلم بروکسل و بروکلی سم زدایی را افزایش می دهد و آسیب کبد را محافظت می کند. مطالعه در سلول های کبدی انسانی نشان داد که این اثر حتی زمانی که بروکسل پخته می شود هم باقی می ماند. مطالعات اخیر در مردان که مبتلا به کبد چرب بوده اند نشان می دهد که عصاره  کلم بروکلی در ترکیبات گیاهی مفید است. سطح آنزیم های کبدی و کاهش استرس اکسیداتیو را بهبود می بخشد. همان مطالعه نشان داد که مصرف عصاره کلم بروکلی مانع از نارسایی کبد می گردد. مطالعات انسانی بسیار محدود است اما مصرف کلم ها برای سلامتی بسیار مفید است. آنها را با سیر، آبلیمو، سرکه بالزامیک بجوشانید تا یک غذای خوشمزه و سالم داشته باشید.

کبد چرب - بروکلی

خلاصه :کلم ها مثل بروکلی و  بروکسل ممکن است آنزیم های سم زدای طبیعی کبد را افزایش دهند و به محافظت کبد کمک کنند و سطح آنزیم های خون را بالا ببرند.

۹-آجیل

آجیل های حاوی چربی بالا، دارای مواد مغذی از جمله آنتی اکسیدان و ویتامین ای هستند که برای کبد چرب مفید است. این ترکیبات برای سلامتی مفید می باشند به خصوص سلامت قلب اما به طور بالقوه برای کبد چرب مفید می باشند. یک مطالعه ۶ ماه بر روی ۱۰۶ نفر بیمار مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی نشان داد که خوردن آجیل باعث بالا رفتن سطح آنزیم های کبدی آنها می گردد. علاوه براین مطالعه دیگری که در همین تحقیق انجام شده است نشان داد که افرادی که مقادیر کمی از دانه ها و آجیل مصرف می کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا  به NAFLD  هستند

۱۰-ماهی چرب

ماهی چرب حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که جزو چربی های سالم به شمار می آیند که باعث کاهش التهابات کاهش خطر بیماری های قلبی می گردند. چربی های موجود در ماهی های چرب برای کبد چرب مفید می باشند. در واقع مطالعات نشان داده اند که به جلوگیری از ایجاد چربی کمک می کند، سطح آنزیم ها را طبیعی نگه می دارد و با التهابات مبارزه می کند و مقاومت انسولین را بهبود می بخشد. نسبت چربی امگا ۳ به چربی های امگا ۶ نیز مهم است. اکثر امریکایی ها در مصرف امگا ۶ زیاده روی می کنند و همین امر باعث بروز بیماری های کبدی می گردد. بنابراین تصمیم خوبی است که مصرف امگا ۶ را کاهش دهیم.

خلاصه : خوردن ماهی های چرب غنی از امگا ۳ دارای مزیت برایکبد چرب می باشد و نسبت امگا ۶ به امگا ۳ مهم است .

۱۱-روغن زیتون

روغن زیتون یک چربی خوب است که برای سلامت قلب و متابولیسم بدن مفید است. در ضمن اثرات مثبتی بر روی کبد چرب نیز دارد. یک مطالعه کوچک در ۱۱ نفر مبتلا به NAFLD نشان داد که مصرف یک قاشق چایخوری (۶.۵ میلی لیتر) روغن زیتون در روز باعث افزایش آنزیم های کبدی و میزان چربی می شود. همچنین سطح پروتئین مرتبط با اثرات متابولیکی مثبت را افزایش می دهد. خانواده زیتون که چربی کمتری دارند برای جریان خون در کبد مناسب هستند. مطالعه اخیر اثرات مشابهی از مصرف روغن زیتون در انسان ها  نشان داشته اند، از جمله تجمع کمتر چربی در کبد، بهبود حساسیت به انسولین و بهبود سطح خون آنزیم های کبد چرب .

خلاصه: مطالعات نشان می دهد که مصرف روغن زیتون سطح چربی را در کبد کاهش می دهد، جریان خون را افزایش می دهد و سطح آنزیم های کبدی را بهبود می بخشد.

اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter

منبع مقاله

مقالات مرتبط