سیر و سرطانش

در حال حاضر مقالات بسیار زیادی درباره نقش سیر  و موسیر در سرطان به‌چاپ رسیده است.

تحقیقات همچنان در حال بررسی است که علاوه بر آلیسین Allicin موجود در سیر که ترکیب بسیار مؤثری است، چه ماده‌ دیگری هم در سیر موجود است، که خاصیت ضد سرطانی دارد. تحقیقات اخیر در دانشگاه پنسیلوانیا نشان داده که با تزریق ترکیبی به‌نام دیالیل دی سولفید Diallyl disulphide (موجود در سیر خام خرد شده یا له شده) تومورها به اندازه نصف آن کوچک شده و ترکیبات اس – الیل سیستئین S-Allyl Cystein از اتصال عوامل ایجاد سرطان به سلول‌های انسان جلوگیری می‌کند.

بسیاری از تحقیقات نشان داده که بسیاری از انواع سرطان‌ها توسط عوامل وابسته به نوع زندگی و محیط زندگی فرد ایجاد می شود، و به‌خوبی نشان داده شده که سیر  و موسیر باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن می شود که عامل بسیار مهمی در مبارزه با سرطان است.

سیر  و موسیر به‌عنوان یک ماده ضد سرطانی در درمان و پیشگیری از سرطان شناخته شده و با اینکه در حال حاضر چگونگی فعالیت دقیق سیر در بدن ناشناخته است، اما فعالیت آن در رابطه با جلوگیری از تشکیل ترکیبات سرطانزا، توقف توانایی آنها در ساختن تومور یا حتی جلوگیری از رشد سلول‌های تومور ثابت شده است.

تأثیرات ضد سرطانی:

۱-  در زمان‌های قدیم سیر برای درمان سرطان رحم استفاده می‌شد. گزارشات متعددی شامل مطالعات امراض و بیماری‌ها، حاکی از آن است که سیر تأثیرات بسیار مطلوبی روی بسیاری از انواع سرطان‌ها دارد.

مطالعه عادات غذایی کشورهای مختلف هم نشان می‌دهد که در کشورهایی که سیر و پیاز به‌طور مرتب مصرف می‌شود، مردم کمتر مبتلا به سرطان می‌شوند. (برای مثال: فرانسه، ایتالیا، هلند، هند و چین و…)

۲- مصرف سیر باعث جلوگیری از فساد بافت روده می‌شود و با تأثیرات مثبت از مسمومیت آن جلوگیری می کند و باعث افزایش مقاومت روده می‌شود.

۳-  ترکیب شیمیایی سیر بسیار پیچیده است. به‌علاوه کیفیت محصولات تهیه شده از سیر به فرآیند تهیه آن هم بستگی دارد. پوست کندن سیر باعث افزایش ترکیبات مؤثر موجود در آن می‌شود. زیرا پوست کندن سیر باعث آزاد شدن آنزیمی به‌نام آلیناز Alliinase می‌شود و یک سری واکنش‌های شیمیایی اتفاق می‌افتد که دیالیل دی سولفید Diallyl Disulphide (DADS) تشکیل می‌دهد.

۴- DADS همچنین هنگامی ‌که سیر خرد یا له می‌شود، تشکیل می‌شود.

اما اگر سیر بلافاصله بعد از پوست کندن پخته شود، آلیناز موجود در آن غیر فعال می‌شود و خاصیت ضد سرطانی DADS از دست می‌رود.

دانشمندان توصیه می‌کنند که بعد از پوست کندن سیر ۱۵ دقیقه صبر کنید، سپس آن را بپزید تا واکنش آلیناز انجام شود.

اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter

منبع مقاله

مقالات مرتبط