تفاوت لیمو سنگی و لیمو

بعضی از افراد فکر می کنند که لیمو سنگی با لیمو تفاوتی ندارد اما طعم و حتی خواص آنها متفاوت است.

لیمو سنگی و لیمو

لیمو سنگی میوه از درخت لیمو کوچکی است که رشد یافته در کشورهای آسیایی می باشد. لیمو میوه آبدار است که در دنیا انواع مختلفی دارد. هرچند لیمو و لیمو سنگی هردو از یک خانواده هستند. لیمو سنگی بیضی شکل است و رسیده آن به رنگ زرد است و لیمو گرد و سبز است و کوچک تر است.

بعضی از افراد تصور می کنند لیمو نوع نرسیده لیمو سنگی است که این اشتباه است لیمو و لیمو سنگی متفاوت هستند.

ارزش غذایی لیمو و لیمو سنگی

 

هر دو لیمو منبع ویتامین و مواد معدنی هستند و کالری کمی دارند و هم چنین سرشار از ویتامین ث هستند.

ویتامین ث

لیمو: ۱۰۰ گرم لیمو حاوی ۲۹ گرم ویتامین ث می باشد و ۳۵% از ویتامین ث مورد نیاز بدن را تامین می کند

لیمو سنگی: ۱۰۰ گرم لیمو حاوی ۵۳ گرم ویتامین ث می باشد و ۶۴% ویتامین ث مورد نیاز بدن را تامین می کند.

سایر مواد غذایی:

لیمو: دارای کربوهیدرات بالاتر و پروتئین کمتر نسبت به لیمو سنگی است. اما تفاوت چشم گیری ندارد.

لیمو سنگی: دارای اسید سیتریک بالایی است و هم چنین دارای تنین و پلی فنیک است.

 

طعم لیمو و لیمو سنگی

 

لیمو سنگی دارای قند بیشتری است بنابراین طعم شیرین تری نسبت به لیمو دارد.  با تجه به اینکه لیمو طعم ترش تری دارد برای کوکتل و نوشیدنی ها مناسب تر است. مصرف آب لیمو خالص به تنهایی ممکن است تجربه خوبی نباشد بنابراین بیشتر آن را با مواد دیگر میکس می کنند و مصرف می کنند.

هرچند هر دو لیمو تفاوت هایی در سایز، رنگ، طعم و ارزش غذایی دارند اما هردو مناسب و ایده آل هستند.

 

فواید سلامتی لیمو و لیمو سنگی

دو مدل لیمو فواید سلامتی بسیاری دارند و ما در اینجا مهم ترین آیتم های آن را برای شما عنوان می کنیم تا برای اضافه کردن آن در برنامه غذایی شما کمک می کند.

تقویت سیستم ایمنی

هردو لیمو سرشار از ویتامین ث هستند که به عنوان اسکربیک اسید شناخته می شود که کمک به تقویت سیستم بدنی می شود. کمک به تولید گلوبول سفید می کند که در نتیجه تقویت سیستم بدن است. طی مطالعات صورت گرفته آهن و ویتامین ث  در آب لیمو از آسیب دیدن DNA سلول های سالم جلوگیری می کند.

درمان سریع

ویتامین ث درون لیمو نقش مهمی در تولید کلاژن دارد. کلاژن برای رشد و تقویت عضلات، سلول های پوست و استخوان ها لازم است. بدون ویتامین ث دوره درمان بیماری و صدمه دیدن کندتر می شود.

کمک به هضم بهتر

هر دو لیمو دارای فیبر بالایی هستند. باعث بهتر شدن سیستم گوارش و همین کاهش نفخ می شود. در هر لیمو سه گرم فیبر وحوددارد که ۱۰% از نیاز روزانه را تامین می کند.

افزایش گردش خون

هردو لیمو دارای آهن می باشند که نقض مهمی در ساختم همگولوبین دارد و بدون آهن افراد از کم خونی رنج می برند و دچار ضعف، خستگی و سرگیجه می شوند.

فعالیت آنتی اکسیدان

مرکباتی چون لیمو دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند که در کنار ویتامین ث می تواند با اثرات رادیکال های آزاد مقابله کند. مطالعات نشان داده است که باعث کاهش استرس و هم چنین از خطر ابتدا به سرطان جلوگیری می کند.

کاهش وزن

با توجه به اینکه دارای فیبر بالایی است مناسب برای کاهش وزن است. این میوه را می توانید به راحتی استفاده کنید بدون اینکه نگران کالری آن باشید. مطاعات نشان داده است استفاده آن بین میان وعده غذایی کمک به کاهش وزن می کند.

  

چگونه می توان از لیمو استفاده کرد؟

 

برای افرادی که علاقمند به تهیه نوشیدنی و کوکتل هستند با این میوه بسیار آشنا هستند.

هردو لیمو برای تهیه نوشیدنی مناسب است و طعم خاصی به نوشیدنی می دهد به ویژه لیمو سنگی برای نوشیدنی بیشتر از لیمو استفاده می شود. لیمو سنگی در بسیاری از مواد شوینده نیز استفاده می شوند و لیمو برای عطریات استفاده می شود.

لیمو یا لیمو سنگی کدامیک بهتر است؟

یک قاچ لیمو سنگی به تنهایی به میزان بیشتری در پخت و پز و نوشیدنی استفاده می شوند. آب لیمو بیشتر در پخت و پز و نوشیدنی استفاده می شود.

هردو لیمو بسیاربرای سلامتی مناسبی است و هردو ارزش غذایی خوبی را داراست.

اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter

منبع مقاله

مقالات مرتبط