دور دنیا با مهرام (مسکو)

هر ماجرا یک زندگی تازه است که می‌تواند امیدی نو در دل ما بکارد و بستر تازه‌ای برای رشدمان باشد… مهرام به شیوه‌های گوناگون از این سبک زندگی حمایت می‌کند: با محصولات متنوع، ترویج دستورهای غذایی بین‌المللی و ترویج فعالیت‌های اجتماعی مرتبط با «رشد شخصی».

مسکو پایتخت روسیه در ناحیه مرکزی بخش اروپایی کشور واقع شده و تاریخ بنای آن به سال ۱۱۴۷ میلادی می‎رسد. اولین کلیساهای سنگی در محوطه کرملین ساخته شدند. مسکو در طی قرن‎ها سمبل روسیه بود و توانست قلب روسیه شود.در قرن ۱۵ مسکو برای اولین بار پایتخت شد و این شهر با سرعت زیادی توسعه یافت. در سال ۱۷۱۲ پطر کبیر پایتخت را از مسکو به سنت‎پترزبورگ منتقل کرد.مسکو شهری است کاملاً مسطح که هفت ساختمان مشهور استالینی را می‎توان جزئی از مشخصات آن دانست. این هفت ساختمان بزرگ شامل:۱-هتل بزرگ اکراین۲-هتل لنینگراد۳-وزارت امورخارجه۴-وزارت پست و تلگراف و تلفن۵-دانشگاه مسکو۶-موزه و۷- ساختمان مسکونی می باشد. با ایجاد سیستم کانال‎ها و دریاچه‎های مصنوعی، هم اینک مسکو بندری است که به ۵ دریا از غرب به دریای بالتیک، از شرق به دریای سفید، از جنوب به دریای خزر ، دریای سیاه و دریای آزوف راه دارد.باغ‎ها و باغ‎وحش ها در مسکو از زمان‎های بسیار قدیم ایجاد شدند.

از مکانهای معروف این شهر کلیسای جامع سنت باسیل:

کلیسای جامع سنت باسیل

این کلیسا به خاطر یادبود پیروزی روس ها بر تاتارها درسال۱۵۵۵ میلادی توسط پاستنیک معمار بزرگ آن زمان ساخته شد وبر اساس کتیبه مرمت شده، مشخص شد که درروز پطر و پاول در تاریخ ۱۲ ژوئیه سال۱۵۶۱ متبرک شد و از این راه ، زمان پایان ساخت کلیسا مشخص شد. این مجموعه از ۹ کلیسا ساخته شده است .بلندی این کلیسا ۵/۴۷ متر میباشد. درداخل کلیسا گوشه هایی از نقاشی های دیواری منحصر به فرد قرن شانزدهم تا نوزدهم قابل مشاهده می باشد.گفته شده تزار روس ایوان مخوف با دیدن کلیسا ، چنان از زیبایی آن شگفت زده شد که دستور داد چشمان معماران آن را درآورند تا آنها باردیگر نتوانند چنین کلیسای زیبایی بسازند.

مناسبت های ویژه این شهر:

شب سفید

از آخر ماه می تا اوایل جولای شب­ ها در سن پترزبورگ روشن هستند ولی شب­ های سفید واقعی از ۱۱ ژوئن تا ۲ جولای (۲۱ خرداد تا ۱۱ تیرماه) ادامه دارد.

ماسلنیتسا

ماسلنیتسا (به روسی: Ма́сленица) جشن یک هفته‌ای است که در اسفند ماه (میان اواخر فوریه و آغاز ماه مارس) در روسیه و کشورهای اسلاونژاد همانند بلاروس و اوکراین برگزار می‌شود.
ماسلنیتسا ریشه‌های باستانی و غیر مذهبی دارد و تا سده ۱۴ میلادی تقریباً همزمان با نوروز ایرانی برگزار می‌شد. اما با گذشت زمان، با مراسم و باورهای مذهبی کلیسای ارتودوکس آمیخته شد. در این هفته، باورمندان مسیحی از خوردن گوشت منع می‌شوند و واپسین هفته‌ای است که می‌توانند محصولات لبنی و تخم مرغ بخورند از همین روی به این جشن «هفته پنیر» نیز گفته می‌شود.
بلافاصله پس از ماسلنیتسا، «روزه داری بزرگ» آغاز می‌شود که طی آن از خوردن گوشت، کلیه محصولات حیوانی، موسیقی تند و رقص و پایکوبی منع می‌شوند. روزه بزرگ به عید پاک (ایستر) ختم می‌شود.
در این روزها به دید و بازدید بزرگ‌ترها می‌روند و «بلینی» خانگی پخته و می‌خورند. بلینی نوعی پنکیک نازک است که از غذاهای ملی روسیه محسوب می‌شود و معروف‌ترین نماد این جشن به حساب می‌آید.
در ماسلنیتسا رسم است که آدمک‌های چوبی با صورتی از جنس حصیر به نام «بانو ماسلنیتسا» درست کرده و در روز آخر ماسلنیتسا آنرا آتش می‌زنند. آتش زدن بانو ماسلنیتسا در واقع نماد پایان زمستان است

غذای معروف این کشور سالاد الویه می باشد که می توان برای تهیه آن از سس الویه مهرام استفاده کرد .

سس الویه مهرام، پخت یک سالاد را به راحتی برای شما به ارمغان می اورد تنها کافی است این سس را به سیب زمینی پخته اضافه کرده و طعم واقعی الویه رو به دست اورید.

اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter

منبع مقاله

مقالات مرتبط